Målmannens angst ved straffesparkmerket

av (forfatter) og Unn Bendeke Kielland (gjendikter).

Tiden 2006 Heftet

Ingen bokelskere følger dette verket.

"Peter Handkes forfatterskap er viktig, innflytelsesrikt og representativt for vår littererære situasjon." Geir Gulliksen, Marginal Montøren Joseph Bloch mener seg avskjediget fra jobben, og kapper forbindelsen med en "systematisert" tilværelse. Han driver gjennom byen, lar sine handlinger diktere av tilfeldige impulser og av en dunkel aggresjonslyst. Han flakker fremmedgjort omkring i en verden der bevegelser, lyder og ord utløser hans irritasjon i tilfeldige voldshandlinger. Alt han foretar seg virker tilfeldig og lite planlagt. Han greier ikke å forbinde enkelthetene han ser sammen til en helhet, greier ikke å riste de tilfeldige brikkene sammen til et mønster, og blir stående uforstående og hjelpeløs overfor livet rundt ham.Som leser blir man fanget inn i Blochs verden gjennom tingenes og ordenes gradvise løsrivelse og fremmedgjøring. I Handkes språk og univers finner man klare paralleller til både Kafka og Beckett.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205352674

EAN 9788205352674

Serie Tiden pocket

Sjelden det er så mange som er innom et innlegg på bloggen som innlegget jeg skrev etter å ha lest romanen. Skulle gjerne likt å vite hva det var jeg skrev eller annet som fanget interessen - så skulle jeg gjentatt "suksessen". For etter å ha lest romanen satt jeg igjen som et stort spørsmålstegn. Det skal være en av forfatterens mest kjente roman. Jeg skulle gjerne likt å vite hva som er det ekstraordinære med den. Jeg fant ingenting. Link til innlegget

Da han hadde tørket seg om munnen, hadde det luktet metall av hånden hans, det var etter ryggstøet. "Dette angår meg ikke!" tenkte Bloch.