Requiem

en hallusinasjon

av (forfatter) og Tor Fotland (oversetter).

Pax 1999 Innbundet

Handlingen utspiller seg i Lisboa. Dagen er viktig og skjebnesvanger. Bokens mannlige forteller er urolig og ønsker å ta et oppgjør med sin fortid. Han har samtaler med både levende og døde, der han beveger seg fra sted til sted, med tog og taxi, i bar, restaurant og hotell. Samtalene dreier seg om filosofiske spørsmål som livsglede og livslede, om melankoli og tap, men også om mat. Boken er en surrealistisk drømmebok om Portugal, og et requiem for det 20. århundre.

Forlag Pax

Utgivelsesår 1999

Omtalt sted Portugal

De har vært så vennlig mot meg, og vennlighet er den beste gaven man kan gi et menneske man slett ikke kjenner.

I prinsippet er jeg positivt innstilt til allslags stoff, sa jeg, både tunge og lette, men bare i prinsippet, i praksis er jeg mot. Unnskyld meg, men jeg er borgerlig intellektuell og full av fordommer, jeg kan ikke godta det bedrøvelige synet av en ung mann som setter et skudd i en kommunal park, De må virkelig unnskylde, men det strider mot mine prinsipper, jeg kunne kanskje gå så langt som til å akseptere at folk bruker stoff hjemme hos seg selv, slik det skjedde i gamle dager, i en dannet og intellektuell vennekrets, mens man lyttet til Mozart eller Erik Satie.

Jeg anbefaler deg en Lacostetrøye, sa hun så, det blir svalt, hvis du skal ha en falsk Lacoste, koster den fem hundre escudos, en ekte Lacoste fem hundre og tyve escudos. Du verden, sa jeg, en Lacoste til fem hundre og tyve escudos, det må da være svært billig, men hva er forskjellen på den falske og den ekte? Å kjøpe en ekte Lacoste er bare tull, sa den gamle sigøynerkvinnen, først kjøper du den falske, som koster fem hundre, så kjøper du krokodillen, som koster tyve og er selvklebende, du limer fast krokodillen på riktig plass, og dermed har du en ekte Lacoste.