Om du vil ha meg

Pitch forl. 2018 Innbundet

Andre bok i den storslåtte serien om overklassefamilien Winther. Handlingen utspiller seg i Trondheim på slutten av 1800-tallet.

Karen Moen drømmer om å bli lærerinne, men da faren dør, må hun ut i arbeid. Hun blir tjenestepike hos familien Winther. Drømmen om et annet og bedre liv lever videre. Gjennom sin tidligere lærer blir hun kjent med den opprørske og gjenstridige arbeideren Alfred. Snart befinner Karen seg i en skvis mellom lojalitet til arbeidsgiveren sin, fremtidsdrømmen og kjærligheten. Og en grusom avsløring om farens død snur opp ned på hele hennes verden ...

Yngstesønnen i huset, Fredrik Winther, har også fått livet snudd opp ned etter at storebroren døde i en fryktelig brann. Med ett er han selv arving til Winther-dynastiet. Fredrik påtar seg motvillig den store oppgaven. Den blir ikke lettere da han forelsker seg i den vakre, men fattige servitrisen Emma. En jente familien slett ikke vil akseptere. Hva skal han velge? Kjærligheten eller familien?

Forlag Pitch forl.

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Trondheim

Oppfølgeren til «Familien Winther».

Yngstebroren i familien, Fredrik Winther, har fått en tung bør på sine skuldre. Nå som familien er i sorg, må han gi opp studiene, og være stedfortreder for faren på kontoret. Dette er ikke noe han føler seg skikket til. Han har liten oversikt over Wintherkonsernet, men så mye forstår han at ikke alt er som det bør være. Børen blir ikke lettere å bære ved at han har forelsket seg. Emma jobber i et konditori, og er langt under ham på rangstigen. Det bryr ikke Fredrik seg om, men han vet at foreldrene aldri kommer til å godta Emma.
Karen er tjenestepike hos familien Winther. Da faren døde i en tragisk arbeidsulykke, måtte drømmen om videre skolegang legges på hylla. Det trengtes penger for å fø søsknene og moren. Så møter hun den sammensatte, og opprørske Alfred, og Karen må velge mellom lojaliteten til familien Winther, og den gryende kjærligheten.

Dette er og blir en kioskromanserie, selv om den kommer i innbundet utgave. Platt, kjedelig, og for det meste forutsigbar. Jeg har lest en del serier, og denne er langtfra like god som noen av dem. Interessant at handlingen er lagt til byen jeg bor i, men det er også alt, dessverre.

• "Den jeg var" av Eliza Graham
  • "Familien Winther" av Katrine Wessel-Aas