Veier vi valgte

av (forfatter) og Jonas Bjarkøy (oversetter).

Lunde 2018 Innbundet

Sytten år gammel krysser nederlandske Geesje det veldige Atlanterhavet i følge med sine foreldre og dissentermenigheten de er en del av. Immigrantene slår seg ned i villmarken i delstaten Michigan, og gir seg i kast med å bygge det samfunnet de ikke fant rom for i gamlelandet. Femti år senere, i 1897, blir Geesje bedt om å skrive sine memoarer fra den første krevende pionertiden.
23 år gamle Anna tar inn på det store hotellet ved bredden av Lake Michigan etter et stormfullt møte med sjøen. Denne sommerferien dukker en gammel drøm stadig opp til overflaten og gir liv til minner som får Anna til å stille spørsmål ved egen identitet. Snart er hun ikke lenger sikker på om hun har lyst til å vende tilbake til den skjermede tilværelsen i foreldrenes luksuriøse bolig i Chicago.
Følg Geesje og Annas historier fra et Amerika som ennå er i støpeskjeen. Veier den ene valgte og den andre ikke visste fantes, skal krysses før sommeren tar slutt.

Forlag Lunde

Utgivelsesår 2018