Norge i dansketiden

1380-1814

av (forfatter) og Knut Mykland (forfatter).

Cappelen 1989 Innbundet

Gjennomsnittlig terningkast: 5.00 (3 terningkast.)

17 bokelskere følger dette verket.

Kjøp boken hos

Kjøp boka hos ark.no

Omtale fra forlaget

«Norge i dansketiden, 1380-1814» handler om den 434 år lange perioden da Norge var forent med Danmark - en tid preget av nasjonal fornedrelse. Boken er bygd på nyere forskning i Norges historie, og er skrevet for bachelorstudenter og alle med interesse for historie.

Bokdetaljer

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1989

Format Innbundet

ISBN13 9788202123697

EAN 9788202123697

Språk Norsk bokmål

Sider 336

Utgave 2

Finn boka på biblioteket

Du kan velge et fast favorittbibliotek under innstillinger.

Finner du ikke ditt favorittbibliotek på lista? Send oss e-post til admin@bokelskere.no med navn på biblioteket og fylket det ligger i. Kanskje vi kan legge det til!


Bokelskeres terningkastfordeling

0 3 0 0 0 0

Bokomtaler

Ingen omtaler ennå.

Skriv en omtale Se alle omtaler av verket

Diskusjoner om boka

Ingen diskusjoner ennå.

Start en diskusjon om verket Se alle diskusjoner om verket

Sitater fra dette verket

Ingen sitater ennå.


Legg inn et nytt sitat Se alle sitater fra verket

Lister som inneholder dette verket

Tidsaspekter noen år før og etter 1814


Godt sagt! (3) Varsle Svar

Det fant sted en form for sjørøveri i forkant til året 1814 - under napoleonskrigene

Rundt 1814 foregikk det en form for "sjørøveri" som var kaperfart, en statlig godkjent form for privat krigføring til sjøs hvor man kapret fiendtlige handelsskip for å ta dem som «prise». Denne aktiviteten var mest fremtredende under napoleonskrigene etter at Danmark-Norge ble dratt inn i krigen med Storbritannia i 1807, og spesielt fra 1808 mot svenske fartøy. Norge hadde en stor kaperflåte, spesielt fra Sørlandet, med rundt 70 kaperbåter i Kristiansand alene før 1814, som aktivt opererte i Skagerak for å kapre fiendens skip og last. Bakgrunnen for kaperfarten

Napoleonskrigene:
Danmark-Norge ble involvert i krig med Storbritannia i 1807, noe som banet vei for kaperfart som et krigsmiddel.
Kaperbrev:
Privatpersoner fikk tillatelse til å kapre fiendtlige skip ved å inneha et kaperbrev, utstedt av myndighetene.
Aktiviteten rundt 1814
Sørlandsk kaperflåte:
Byer som Kristiansand utrustet et stort antall kaperbåter, ofte med 20 til 70 mann i besetning, som var svært aktive i Skagerak.
Prisedømming:
Kaprede skip og last ble brakt til norske havner, der en priserett skulle avgjøre om de var lovlig erobret som «prise».
Britiske kapringer:
I tillegg til å kapre britiske og svenske skip, ble også norske kaperfartøy og mannskaper ofte angrepet og tatt til fange av britene. Rundt 1500 norske kapergaster ble satt i britisk fangenskap før 1814.

Bøker fra mitt bibliotek, ikke i kronologisk orden


Godt sagt! (2) Varsle Svar

Du vil kanskje også like

  • "Hellig krig om Norges krone - tronstrid, borgerkrig og korstog fra Sigurd Jorsalfare til kong Sverre" av Trond Norén Isaksen
  • "Aud Schønemann - det blir mellom oss : en biografi" av Lars O. Gulbrandsen
  • "Kunst - fra antikken til vår tid" av Robert Cumming
  • "Korsfareren - Sigurd Jorsalfare og hans verden" av Trond Norén Isaksen
  • "Den fullstendige bibelhåndboken" av John Bowker
  • "Oppdagelsen av Babylon" av Rannfrid Thelle
  • "Religion og rase - nyhedenskap og nazisme i Norge 1933-1945" av Terje Emberland
  • "Nidarosdomen - fra Kristkirke til nasjonalmonument" av Gunnar Danbolt
  • "Den norske byggeskikken - hus og bolig på landsbygda fra middelalder til vår egen tid" av Arne Lie Christensen
  • "Soldater - og krigere gjennom 2500 år" av R.G. Grant
  • "Storsmuglerne på Frøya" av Birger Sivertsen
  • "Mysteriet Maldivene" av Thor Heyerdahl
Alle bokanbefalinger for dette verket