Antikken

Hellas og Roma, fra bystat til imperium

Pax 2014 Innbundet

For første gang på over 50 år her i Norge kommer en bred bok om antikken. I denne perioden har vi fått all verdens kulturer og religioner tett innpå oss, til fortrengsel for vår egen verdensdels historie. Knut Ødegård har med stor formidlingsglede og basert på de nyeste forskningsresultatene skrevet en bok om antikken for vår tid. I dag ser vi helt annerledes på denne historien enn for bare 50 år siden, og dette nye, friske blikket gjennomsyrer boka og gjør den til en moderne dannelsesreise.

Den gresk-romerske antikken var Europas første storhetstid og har vært til inspirasjon for all ettertid. Vi kan knapt snakke ett ord om politikk uten å bruke mer enn 2000 år gamle ord. Det samme gjelder en rekke andre temaer: vi tyr fortsatt til gresk og latin. Hva betyr alt dette for oss i dag?
Arkeolog og historiker Knut Ødegård forteller om de antikke samfunnene i Hellas og Roma, om hvordan de fungerte politisk, om hva det ville si å være borger i krig og fred og hvordan samfunnet utviklet seg gjennom tusen års historie i Middelhavsområdet.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid Antikken

Omtalt sted Hellas Romerriket

"Alle" vet jo at det er viktig å vite noe om de gamle grekere og romere hvis man bor i Europa, men det er fint med en påminnelse om hva de faktisk tenkte og hvordan de organiserte samfunnet. Ødegård skriver enkelt, opplysende og humoristisk. En behagelig leseopplevelse.

Gjennomgang av 2014-fagbøker jeg hadde glede av.

• "Anglernes kirkes historie" av Beda Venerabilis
  • "Sagakongene" av Torgrim Titlestad