No country for old men

Picador 2006 Heftet

Llewelyn Moss er på antilopejakt ved grenseområdet til Rio Grande. Hjemme venter hans unge kone. Han finner ikke bare antilope, men flere døde menn, en koffert full av heroin og en veske full av penger. Moss og hans uskyldige kone ligger tynt an. Sheriffen, Bell, gjør alt han kan for å hjelpe dem, han skjønner at de begge trenger beskyttelse. Bell er en kompleks figur, og romanen rommer også hans personlige fortelling.

Forlag Picador

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Sørlige Sentralstater

Språk Engelsk

You think when you wake up in the mornin yesterday dont count. But yesterday is all that does count. What else is there? Your life is made out of the days it's made out of. Nothin else.

Jeg ombestemmer meg aldri. Jeg liker å velge rett første gang.

Som jeg sa til en journalist her for en stund siden - ung jente, virket grei nok. Hun prøvde bare å være journalist. Hun sa: Sheriff, åssen har det seg at dere har latt kriminaliteten komme helt ut av kontroll i fylket deres. Hun syntes vel spørsmålet var på sin plass. Det var det kanskje også. Men iallfall så sa jeg til henne: Det starter med at man begynner å overse dårlige manérer. Når man ikke lenger hører Sir og Mam er ikke undergangen så altfor langt unna.

I wake up sometimes way in the night and I know as certain as death that there aint nothin short of the second comin of Christ that can slow this train. I dont know what is the use of me layin awake over it. But I do.

It's not about knowing where you are. It's about thinking you get there without takin anything with you. Your notions about startin over. Or anybody's. You don't start over. That's what it's about. Every step you take is forever. You can't make it go away. None of it.

NPR har oppfordret leserne sine til å stemme frem de 100 beste thrillerne, og her er resultatet - en lett blanding av krim og spenning.

• "Grensetrilogien" av Cormac McCarthy
  • "Et Guds barn" av Cormac McCarthy