No country for old men

Vintage books 2006 Heftet

Llewelyn Moss er på antilopejakt ved grenseområdet til Rio Grande. Hjemme venter hans unge kone. Han finner ikke bare antilope, men flere døde menn, en koffert full av heroin og en veske full av penger. Moss og hans uskyldige kone ligger tynt an. Sheriffen, Bell, gjør alt han kan for å hjelpe dem, han skjønner at de begge trenger beskyttelse. Bell er en kompleks figur, og romanen rommer også hans personlige fortelling.

Forlag Vintage books

Utgivelsesår 2006

Omtalt sted Texas

En rar bok som jeg verken blir klok på eller klok av! Det virker ikke som om forfatteren blir enig med seg selv om hva boka skal handle om. Det er på en side en spenningsroman der helt og skurk kommer seg unna umulige skyteepisoder på mirakuløst vis. Og så er det en snart pensjonert politimann som filosoferer over livet. Ingen av greiene blir troverdig og jeg føler at jeg har kasta bort tida på en dårlig bok. Ikke alle bøker er gode!

En ganske brutal og kynisk skildring av meningsløs vold som er litt lettere å akseptere i bokform enn på film…

You think when you wake up in the mornin yesterday dont count. But yesterday is all that does count. What else is there? Your life is made out of the days it's made out of. Nothin else.

Som jeg sa til en journalist her for en stund siden - ung jente, virket grei nok. Hun prøvde bare å være journalist. Hun sa: Sheriff, åssen har det seg at dere har latt kriminaliteten komme helt ut av kontroll i fylket deres. Hun syntes vel spørsmålet var på sin plass. Det var det kanskje også. Men iallfall så sa jeg til henne: Det starter med at man begynner å overse dårlige manérer. Når man ikke lenger hører Sir og Mam er ikke undergangen så altfor langt unna.

Jeg ombestemmer meg aldri. Jeg liker å velge rett første gang.

I wake up sometimes way in the night and I know as certain as death that there aint nothin short of the second comin of Christ that can slow this train. I dont know what is the use of me layin awake over it. But I do.

Jeg trodde alltid at Gud på en eller annen måte ville komme inn i livet mitt når jeg ble eldre. Det gjorde han ikke. Og jeg klandrer ham ikke. Var jeg ham ville jeg ha tenkt det samme om meg som han gjør.

• "Over grensen - grensetriologien bd. 2" av Cormac McCarthy
  • "Et Guds barn" av Cormac McCarthy