Når den døde våkner

Vigmostad Bjørke 2009 Innbundet

En gammel mann ligger for døden på sykehuset. En dag finner personalet ham drept i sykehussengen. Liket er plassert i en stilling som ligner en korsfestelse, og rundt halsen har han et gult silketørkle. Politiførstebetjent Ulf Larsen blir motvillig kommandert til å ta saken. På låven på den avdødes gårdsbruk finner han et fugleskremsel som er hengt opp som en korsfestet og med et gult silketørkle rundt halsen. Snart begynner Ulf å motta underlige, anonyme e-poster med bibelsk innhold. Dette er den første boka om politiførstebetjent Ulf Larsen ved Follo politidistrikt.

En gammel mann ligger for døden på sykehuset. Personalet regner med han snart skal dø. En dag finner de ham drept i sykehussengen. Liket er plassert i en stilling som ligner en korsfestelse. Rundt halsen har han et gult silketørkle. Politiførstebetjent Ulf Larsen blir motvillig kommandert til å ta saken. Det blir raskt klart at mannen, som bodde på et isolert, nedlagt gårdsbruk, ikke var den han utga seg for. På låven finner Ulf Larsen et fugleskremsel. Også det er hengt opp som en korsfestet og det har et gult silketørkle rundt halsen. Noen må ha følt et voldsomt hat mot den gamle mannen og hatt et ønske om en grusom hevn. Men politiet kjenner verken morderen eller offeret. Og snart begynner Ulf Larsen å motta underlige, anonyme e-poster med bibelsk innhold. Etterforskningen skal lede politiet både langt av sted og langt tilbake i tid, til krigen og motstandskampen. Når den døde våkner er Knut Lindhs debut som krimforfatter. Knut Lindh (f. 1951) har arbeidet som journalist i over 30 år, bl.a. i NRK og TV 2. Han har skrevet flere bøker både for voksne og ungdom. Når den døde våkner er hans første kriminalroman. Om boken: «Intenst spennende og sinnrikt konstruert!» Tom Egeland «Dette er en klassisk politikrim og Lindh er proff» Cathrine Krøger, Dagbladet «Lindh skriver ganske enkelt djevelsk bra» Monika Yndestad, BA

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788241905773

EAN 9788241905773

Serie Ulf Larsen (1)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Akershus

Tildelt litteraturpris Maurits Hansen prisen - Nytt Blod 2010

Ukjent forfatter for meg, men ble positivt overrasket.lett å lese, spennende og gode personkarakterer.gleder meg til å lese neste boka!

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

En huskeliste for meg selv over bøker jeg leser i 2010.

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2011. Noen av bøkene har fått terningkast. Ikke alle bøker har falt i smak, og jeg ser at en overvekt av det jeg leser er krim... (raskt å lese, raskt å glemme :)

En dag i oktober skulle jeg bare ta en kaffe med en bekjent, tilfeldigvis medlem i Bokrådet. At hun skulle overøse meg med deilige, tykke bøker, var ikke i mine tanker, men det gjorde hun altså. Her er Turids overaskelsespakke, og noen til:

• "Blodsbrødre" av Knut Lindh
  • "Elena" av Stig Ellingsen
  • "Blindebukk" av Knut Lindh
  • "En tid til å drepe - thriller" av Inge Harsten
  • "Den gode datter" av Steffen Jacobsen
  • "Mordkoden" av Helge Thime-Iversen
  • "Svalens graf" av Sissel-Jo Gazan
  • "Skrik under vann" av Jeanette Øbro Gerlow
  • "Tiden leger ingen sår - roman" av Ingrid Berglund
  • "Steinkisten" av Kjell Eriksson