Mysteriet Olga Tsjekhova

var Hitlers favorittskuespillerinne også russisk spion?

av (forfatter) og Arne-Carsten Carlsen (oversetter).

Damm 2004 Innbundet

Forfatteren forteller historien til den russiske skuespillerinnen Olga Tsjekhova, som vokste opp i Moskvas fargerike kunstnermiljø under den russiske revolusjon og første verdenskrig. Hun vendte fattigdommen ryggen og søkte lykken i Berlin. Hun var filmdiva, hadde flere kjærlighetsforhold og ble forgudet av Adolf Hitler. Men sympatiserte hun med nazistene, eller var hun russisk spion? Har register.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788204093578

EAN 9788204093578

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Russland

Omtalt person Olga Tsjekhova

• "Warszawa '44 - ofret av Stalin, slaktet av Hitler" av Norman Davies
  • "Hitlers hellige krigere - muslimske frivillige i Waffen-SS" av Jonathan Trigg
  • "Gestapo-offiseren Fehmer - milorgs farligste fiende" av Steinar Brauteset
  • "De døde for Norge - nordmenn som ga sitt liv i alliert krigstjeneste 1940-1945" av Eirik Veum
  • "I skyggen av Holocaust - antisemittisme i norsk historie 1945 - 2023" av Kjetil Braut Simonsen
  • "Gestapos hemmelige terrorplan - operasjon Blumenpflücken" av Christopher Hals Gylseth
  • "Krigen fra himmelen - fallskjermangrepet mot Dombås april 1940" av Egil Ulateig
  • "Tysklandsbrigaden - til fiendeland for freden" av Geir Stian Ulstein
  • "Slik levde de - et familiealbum" av Morten Ole Mørch
  • "Hitlers vikinger - historien om de nordiske Waffen-SS-enhetene" av Jonathan Trigg
  • "General Carl Gustav Fleischer - storhet og fall" av Torkel Hovland
  • "Krigens dagbok - Norge 1940-1945" av Per Voksø