De ukjente krigerne

nordmenn i første verdenskrig

av (forfatter), Eirik Brazier (forfatter) og Ola Teige (forfatter).

Humanist forlag 2014 Innbundet

De ukjente krigerne forteller for første gang historien om de titusener av norske menn og kvinner som deltok aktivt i første verdenskrig (1914-1918). Boka følger et utvalg av nordmenn og skildrer deres opplevelser. Gjennom deres fortellinger får leseren være med til skyttergravskrigen på vestfronten, se på livet som sykepleier i Frankrike, virkningene av kjemisk krigføring, den feilslåtte allierte landgangen ved Gallipoli, blodbadet ved Somme og hvordan krigsveteranene taklet livet etter krigen.

Totalt deltok et sted mellom 3 og 5 000 norske statsborgere i krigen, på begge sider av frontlinjen og i alle de krigførende landene. Langt flere - trolig rundt 15 000 - utvandrede nordmenn deltok også. I tillegg kommer annen generasjons utvandrere. Den store krigen var dermed også en norsk tragedie: Dødstelegrammene og kistene ankom også Norge.

Boka er basert på et omfattende kildemateriale som er hentet fra både norske og internasjonale arkiver og dokumentsamlinger, brev, aviser og memoarlitteratur. Gjennom disse kildene vil boka gi en unik innsikt i en del av norsk historie som til nå har vært lite belyst.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788282820936

EAN 9788282820936

Omtalt tid 1914-1918

Omtalt sted Europa

Norge var som kjent nøytral i 1. verdenskrig. Men visste du at ca. 15.000 nordmenn var med i denne krigen, på BEGGE sider av frontlinja? Les og bli opplyst!

• "Den mørkeste timen" av James Holland
  • "Slaget om Storbritannia - fem måneder som endret historiens gang, mai-oktober 1940" av James Holland
  • "Siste nytt fra vestfronten - en reise i sporene etter første verdenskrig" av Synnøve Veinan Hellerud
  • "Armageddon - kampen om Tyskland 1944-45" av Max Hastings
  • "1914 - inn i katastrofen" av Roy Andersen
  • "Norske offiserer i Waffen-SS" av Geir Brenden
  • "En delikat sannhet" av John Le Carré
  • "Ardennene 1944 - Hitlers siste sjansespill" av Antony Beevor
  • "Oppgjørets time - om landssvikoppgjørets skyggesider" av Ingerid Hagen
  • "16 år og Hitlers soldat - historien om Ivar Skarlo, en norsk soldat på Østfronten" av Odd Helge Brugrand
  • "Dødsmarkene - Europa mellom Hitler og Stalin" av Timothy Snyder
  • "Himmlers Norge - nordmenn i det storgermanske prosjekt" av Terje Emberland