Moderne litteraturteori

en antologi

av (redaktør), Arild Linneberg (redaktør), Arne Melberg (redaktør) og Hans H. Skei (redaktør).

Universitetsforl. 2008 Heftet

Boka inneholder utvalgte sentrale artikler innenfor litteraturvitenskap i det 20. århundre. Tekstene gir et inntrykk av mangfoldet og spenningen i litteraturteorien i vårt århundre. Antologien henvender seg til studenter i litteraturvitenskap såvel som til et større, allment publikum.

Forlag Universitetsforl.

Utgivelsesår 2008

Språk Bokmål Nynorsk

En sentral antologi til litteraturvitenskapens 20. århundre. Artikler av blant annet Viktor Sjklovksijs "Kunsten som grep", Cleanth Brooks "Ironi som strukturelt prinsipp, Roland Barthes "Virkelighetseffekten, Michel Foucaults "Hva er en forfatter?", men også Kristeva, Derrida, Bahktin, Starobinski, Benjamin, Jakobson, Szondi og T.S Eliot. Inndelt i hhv Tekst og tolkning, Poetikk og retorikk, Subjekt og skrift og Historie og samfunn.
Redigert av vår alles Hans H. Skei her på Blindern, Atle Kittang, Arne Melberg og Arne Linneberg.
Et must å ha i hylla!

litteraturteori, analyse etc.

Denne lista er mest for min eigen del, for betre å halde oversikt over pensumet.