Moderne litteraturteori

en antologi

av (redaktør), Arild Linneberg (redaktør), Arne Melberg (redaktør) og Hans H. Skei (redaktør).

Universitetsforlaget 2008 Heftet

Boka inneholder utvalgte sentrale artikler innenfor litteraturvitenskap i det 20. århundre. Tekstene gir et inntrykk av mangfoldet og spenningen i litteraturteorien i vårt århundre. Antologien henvender seg til studenter i litteraturvitenskap såvel som til et større, allment publikum.

Et utvalg sentrale artikler fra det 20. århundres litteraturvitenskap. 2. utgaven er grundig oppdatert og korrigert.

I norsk oversettelse presenteres klassikere som Viktor Sjklovskijs "Kunsten som grep", Cleanth Brooks' "Ironi som strukturelt prinsipp", Roland Barthes' "Virkelighetseffekten", Michel Foucaults "Hva er en forfatter?", Julia Kristevas "Fra én identitet til en annen" og Theodor W. Adornos "Tale om lyrikk og samfunn".

Noen tekster drøfter grunnleggende problemer av vitenskapsteoretisk karakter, mens andre tar opp problemstillinger knyttet til sjanger og retorikk, forfatter og skrift, litteratur og samfunn. Her er eksempler på russisk formalisme, anglo-amerikans nykritikk, feministisk teori og dekonstruksjonskritikk. Sammen gir tekstene et inntrykk av mangfoldet og spenningen i litteraturteorien i det 20. århundre.

Artiklene har vært kjernetekster i litteraturstudiene ved norske universitet og høgskoler gjennom mange år. I grundig revidert utgave er antologien også tilpasset nye litteraturprogrammer.
Boken henvender seg også til et bredere, litteraturinteressert publikum.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2008

Språk Bokmål Nynorsk

En sentral antologi til litteraturvitenskapens 20. århundre. Artikler av blant annet Viktor Sjklovksijs "Kunsten som grep", Cleanth Brooks "Ironi som strukturelt prinsipp, Roland Barthes "Virkelighetseffekten, Michel Foucaults "Hva er en forfatter?", men også Kristeva, Derrida, Bahktin, Starobinski, Benjamin, Jakobson, Szondi og T.S Eliot. Inndelt i hhv Tekst og tolkning, Poetikk og retorikk, Subjekt og skrift og Historie og samfunn.
Redigert av vår alles Hans H. Skei her på Blindern, Atle Kittang, Arne Melberg og Arne Linneberg.
Et must å ha i hylla!

litteraturteori, analyse etc.

Denne lista er mest for min eigen del, for betre å halde oversikt over pensumet.

• "Klassisk litteraturteori - en antologi" av Eiliv Eide
  • "Feministisk litteraturteori" av Irene Iversen
  • "Moderne litteraturteori - en innføring" av Atle Kittang
  • "Korttekster - ein antologi" av Jon Haarberg
  • "Drama og teater - en innføring" av Elke Platz-Waury
  • "Dikt fra antikken til vår tid - Vestens lyrikk gjennom 2700 år" av Jon Haarberg
  • "Fiksjon og film - narrativ teori og analyse" av Jakob Lothe
  • "Litteraturvitenskapelig leksikon" av Jakob Lothe