Å lese drama

innføring i teori og analyse

av (forfatter) og Lisbeth Pettersen Wærp (forfatter).

Universitetsforlaget 2011 Heftet

Boka gir en innføring i dramateori og -analyse. Den presenterer ulike innfallsvinkler for å forstå drama som litterær sjanger, og den diskuterer forskjellige former for drama med norsk og internasjonalt eksempelmateriale. Boka henvender seg til litteraturstudenter på universiteter og høgskoler, men også til studenter i drama- og teatervitenskap, og alle andre med interesse for drama. Har register og litteraturliste.

Dramatikk er ikke bare noe som spilles i teateret, det er også en litterær sjanger. Lesningen av dramatekster har sine spesifikke problemer og forutsetninger. «Å lese drama» er en innføring i dramateori og -analyse.
Her presenteres ulike innfallsvinkler for å forstå drama som litterær sjanger. Forfatterne fokuserer både på tekstens oppbygning, rommet dramaet fremføres i, språket, kulissene og kommunikasjonssituasjonen. Forskjellige former for drama diskuteres med et rikt norsk og internasjonalt eksempelmateriale. Vi møter både antikkens tragedier og komedier, de store klassikerne til for eksempel Shakespeare, Molière og Ibsen, og moderne dramatikk av blant annet Beckett, Ionesco og Fosse. Slik gir boken et representativt bilde av dramasjangeren både i tid og rom.

«Å lese drama» har etablert seg som selve grunnboka om dramasjangeren på litteraturstudier ved universiteter og høgskoler. 2. utgave er oppdatert og nyansert.

«Studenterna kommer att ha stor glädje av den i sina första kontakter med dramats historia och i sin träning i att analysera dramer.»
Birthe Sjöberg, Norsk Litteraturvitenskapelig Tidsskrift.

Forlag Universitetsforlaget

Utgivelsesår 2011

Mine synspunkter på denne boka, utgaven fra 2005, finnes på linken under.

www.teaternett.no

litteraturteori, analyse etc.