Min afrikanske reise

Aschehoug 2004 Innbundet

Forfatteren forteller om sine opplevelser som utenrikskorrespondent i Afrika. I boken tar han leseren med på en reise gjennom en rekke afrikanske land og skildrer det han ser av krig, maktkamp, og vestlig innblanding. Her er også historier om enkeltmenneskers fremgang og feilslag, i strevet for å bedre sin egen og samfunnets framtid.

NRKs tidligere Afrika-korrespondent tar oss med på en forrykende og ofte farefylt ferd gjennom en rekke afrikanske land. I Sierra Leone konfronteres han med berusete barnesoldater og deres truende automatgeværer; i Eritrea unnslipper han så vidt da bombene faller over frontlinjen. Ugjennomtrengelige Kongo er fylt med gull og diamanter, men hvilken lykke gir det dem som bor i landet? Anders Magnus viser oss det moderne Afrika der strid om makt og ressurser intensiveres. Også historiene om enkeltmenneskers streben for å bedre både egen samfunnets fremtid - som folkehelten Nelson Mandela - er fulle av drama. Og Robert Mugabes sanseløse ødeleggelse av Zimbabwe følges på nært hold, av en som var til stede der det skjedde.

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788203231469