Ut

oppdagelsesreiser

av (forfatter), Morten Gaustad (oversetter), Mie Hidle (oversetter) og Bertil Knudsen (oversetter).

Press 2010 Innbundet

Boka inneholder forfatterens reisereportasjer fra perioden 1978-2010. Han reiser gjennom tre kontinenter og møter bl.a. verftsarbeidere i Polen, fotballpøbler i Napoli, mujahediner i Afghanistan, han er i Russland etter kommunismens fall, i Norge under EU-avstemningen og han reiser tilbake til Afghanistan etter 11. september 2001.

Oppdagelsesreiser er en nysamling av tidligere uutgitte reisereportasjer. Oppdagelsesreiser er boken som dokumenterer hvorfor Carsten Jensen tidligere i år ble tildelt Olof Palme-prisen i den svenske riksdagen for sitt utrettelige engasjement for verden i dag. I mer enn et kvart århundre har Carsten Jensen oppsøkt stormens øye: På 80-tallet er han blant verftsarbeidere i Polen, hos fotballpøbler i Napoli, med mujahediner i Afghanistan, på New Yorks nattklubber i 1985. På 90-tallet er han i Kroatia når krigen bryter ut, i Sovjet etter at kommunismen har falt, og i Norge under EU-avstemningen. Reportasjene er brakt frem til dagens konflikter og brytninger fra tvillingtårnenes fall til krigen i Afghanistan og Irak. Her bringes vi tett på historiske begivenheter mens de utspiller seg, fortalt i møte med menneskene det handler om.

Forlag Press

Vores problem i dag er ikke demokratiet, og heller ikke våre ledere, skønt flertallet av dem er så inkompetente, at de fortjener vores foragt i højere grad enn våres stemmer. Vores problem er, at det netop er den type ledere, vi ønsker. Vi ønsker ledere, som ikke stiller krav til os, som er uambitiøse indtil det selvutslettende, og så snæversynede, at de ikke virker, som om de går ind for andet end, at dagen i morgen ikke er til at skelne fra dagen i dag

• "Ettertanker - en samtale" av Berthold Grunfeld
  • "Terror i Guds navn - hvorfor kristne, jøder og muslimer dreper" av Jessica Stern
  • "Opprør mot tyngdeloven - 50 essays om globalisering" av Carsten Jensen
  • "Om vi heftes underveis - krigsseilerne og deres familier" av Kristine S. Henningsen
  • "Alt dette kunne vært unngått - en reise gjennom det nye Afghanistan" av Carsten Jensen
  • "Jorden rundt" av Carsten Jensen
  • "Min afrikanske reise" av Anders Magnus
  • "Kvinnen bak fredsprisen - historien om Bertha von Suttner og Alfred Nobel" av Anne Synnøve Simensen
  • "Kina - folket, historien, politikken, kulturen" av Marte Kjær Galtung
  • "Flyktningene - noveller" av Viet Thanh Nguyen
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "Arabisk høst - korrespondentbrev 2011-2016" av Sigurd Falkenberg Mikkelsen