Rødt støv

gjennom Kina

av (forfatter) og Egil Halmøy (oversetter).

Aschehoug 2002 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren skildrer ei reise som brakte ham gjennom ukjente deler av Kina, Myanmar og Tibet. Boka gir innblikk i kinesisk hverdagsliv, og forfatteren fordyper seg i hva det vil si å være buddhist, leve i tida etter Maos død eller for den saks skyld å være Ma Jian.

Utgivelsesår 2002

ISBN13 9788203205729

EAN 9788203205729

Serie Spor

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted Kina

Beinhard og realistisk.
Blir obligatorisk lesning for dei håpefulle, dersom dei vurderer å tatovere kinesiske skriftteikn på kroppen......

Ma´s fortellinger er levende. De gir samtidig et kritisk bilde av den kinesiske landsbygda på 1980 tallet. Romanen kan også leses som en dannelsesroman hvor hovedpersonen søker etter svar i budismen.

Jo mer jeg dukker ned i fortiden, desto fjernere virker den. Den jeg var og den jeg er nå, er to helt adskilte personer.

Det er først når du tar kontroll over livet ditt at du vet du lever.

Tradisjonelt har wa-kvinnene brukt tiden sin på å gjøre livet vakkert, mens mennene har vært travelt opptatt med å kappe hodet av folk.

Forestill deg at du har invitert noen venner over på middag, og at de bestemmer seg for å flytte inn å ta over huset ditt. Det er ikke tapet av makt som gjør vondt, det er tapet av verdighet og respekt. (Om Kinas "okupasjon" av Tibet.)

Menneskers verste fiende er andre mennesker, for bare mennesker finner glede i å påføre andre smerte.

• "Gavenes tid - en ung mann til fots gjennom 30-tallets Europa" av Patrick Leigh Fermor
  • "Tråler - en reise gjennom Nord-Atlanteren" av Redmond O'Hanlon
  • "En munnfull av Ganges" av Paal Brekke
  • "Firfislens smil" av Joao Ubaldo Ribeiro
  • "Nattlys" av Joseph O'Connor
  • "Tyskland, en reise" av Wolfgang Büscher
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron