Europas siste sommer

hvem startet storkrigen i 1914

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (gjendikter).

Humanist forlag 2005 Innbundet

I årene før første verdenskrig var Europa preget av velstand og økonomiske oppgangstider. Storkrigen som var på trappene sommeren 1914, skulle bli den verste verden hadde sett til da. Fortsatt lever vi med konsekvensene av den i dag. Men hvordan begynte egentlig første verdenskrig? Mange legger skylden på henrettelsen av den østerrikske tronarvingen Franz Ferdinand. I denne boken beskriver forfatteren sterke krefter i Europa, spesielt i Tyskland og Østerrike -Ungarn, som ønsket storkrig. Han skildrer det høydramatiske spillet som manøvrerte Europa inn i den verste og blodigste krigen i manns minne. Har litteraturliste og stikkordregister.

Europa var preget av økonomiske oppgangstider og velstand i årene før første verdenskrig. Intetanende om dramaet som utspilte seg i kulissene nøt Europa av en nydelig og brennhet sommer i 1914. Storkrigen som var på trappene skulle bli den verste verden hadde sett til da. Mange har gitt henrettelsen av den østerrikske tronarvingen Franz Ferdinand skylden - andre mener at det er vanskelig å legge skylden på noen som helst. David Fromkin beskriver sterke krefter i Europa, særlig i Tyskland og Østerrike-Ungarn, som ønsket en storkrig, og skildrer det høydramatiske spillet som manøvrerte Europa inn i den verste og blodigste krigen i manns minne.

Forlag Humanist forlag

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788292622063

EAN 9788292622063

Omtalt tid 1914-1918

Gjennomgang av omstendighetene som ledet til første verdenskrig med trilleraktig intensitet, og med en oppklaring som er en kriminalroman verdig. Et spørsmål henger i luften - kan dette skje igjen i Europa, eller har utviklingen det siste århundre endret og nøytralisert de grunnleggende konfliktene som ledet til "storkrigen".

Det skal minst to parter til for å holde fred, men det holder med én for å sette igang en krig.

Det var noen dusin ledere som diskuterte disse tingene og avgjorde dem. De levde i sin egen verden, og det var en verden hvor krigen og krigerne ble lovpriset og hevet til skyene.

Det Europa som grep til våpen sommeren 1914, hadde ikke vært noe fredelig og rolig sted. Det var sønderslitt av tusen fiendtlige forhold, og det var påfallende krigersk.

Det spesielle med første verdenskrig er at selv om det foregikk i en moderne og i noen grad demokratisk tid, da offentighetens røst i noen grad virket inn, var det så få mennesker som stod bak opprinnelsen til krigen: en håndfull menn i en håndfull land.

... det var mer globalisering før krigen i 1914 enn det er nå: "store deler av det 20. århundres siste fjerdedel ble brukt rett og slett til å ta igjen i de foregående 75 årene".

• "Jakten på Bismarck - kampen om Atlanterhavet" av Michael Tamelander
  • "Pyramiden - portrett av ein forlaten utopi" av Kjartan Fløgstad
  • "Rødt støv - gjennom Kina" av Jian Ma
  • "Nordfronten - Hitlers skjebneområde" av Asbjørn Jaklin
  • "Lenin - en biografi" av Robert Service
  • "Hitler - overmot og nederlag" av Ian Kershaw
  • "Roald Amundsen - en biografi" av Tor Bomann-Larsen