Middlemarch (Vintage Classics)

Vintage Classics 2007 Paperback

Kjøp bøker hos haugenbok.no Se på denne utgaven hos amazon.co.uk

Forlag Vintage Classics

Utgivelsesår 2007

Format Paperback

Språk Engelsk

Women were expected to have weak opinions.

When a conversation has taken a wrong turn for us, we just get farther and farther into the swamp of awkwardness.

For time, like money, is measured by our needs.

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Newsweek har laget en metaliste av bl.a. Modern Library, the New York Public Library, St. John's College reading list, Oprahs liste. En spennende liste som kanskje kan være rettesnor for hva man skal komme seg gjennom av klassikere. Listen finnes her: http://www.newsweek.com/id/204478.

Fra www.bokklubben.no:

"Noen bøker er bedre enn andre

På initiativ fra De norske Bokklubbene deltok 100 verdenskjente forfattere fra 54 land i en avstemning der alle fikk stemme på ti skjønnlitterære verk. De 100 bøkene som totalt fikk flest stemmer, utgjør Verdensbiblioteket."

Titlene er ikke rangert. Bøkene er listet opp alfabetisk etter forfatteres navn. Jeg har skrevet hvilket land forfatterne er fra ved siden av hvert verk. Når det gjelder utgaver har jeg rett og slett valgt dem med flest eiere her på bokelskere.no.

Her var det noen verker jeg har lest, en del verker jeg kjenner til, og en del jeg ikke kjente til fra før, og gjennomgangen av disse bøkene gjorde meg mer nysgjerrig på litteratur fra flere steder i verden og lyst til å utvide horisonten enda mer. Livet er for kort... ;-)

Det er ikke alltid slik at kritikere har noe de skulle ha sagt når det gjelder hva som blir betegnet som klassikere i fremtiden. Her kommer 13 bøker som fikk elendige anmeldelser i sin samtid, men som er høyt elsket i dag. Det er Publisher's Weekly som har snekret sammen denne lista, basert på boka Rotten Reviews Redux. Ved hver bok finner du et utdrag fra anmeldelsene.

Denne listen er en reaksjon på Esquires liste.

Bøkene er ikke rangert.

Lenke til den originale listen.

• "Vanity fair - a novel without a hero" av William Makepeace Thackeray
  • "Cold Comfort Farm (Penguin Classics Deluxe Editions)" av Stella Gibbons
  • "The Bell (Vintage Classics)" av Iris Murdoch
  • "The Portrait of a Lady (Penguin Classics)" av Henry James
  • "The Woman in White (Penguin Classics)" av Wilkie Collins
  • "The Awakening (Dover Thrift)" av Kate Chopin
  • "Tender is the Night - A Romance (Penguin Modern Classics)" av F. Scott Fitzgerald
  • "Tess of the D'Urbervilles" av Thomas Hardy
  • "The Sound and the Fury (Vintage Classics)" av William Faulkner