Mens jeg venter på å dø

nedtegnelser fra en dødscelle

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (gjendikter).

Spartacus 2005 Innbundet

Richard Rossi ble i 1983 dømt for overlagt drap, og har tilbrakt de siste 20 årene på dødscelle i Arizona. Han skildrer livet på innsiden av fengselet, og stiller spørsmål ved om det er riktig at en fange skal lide år med fysisk og psykisk tortur før de til slutt drepes av den amerikanske staten.

Richard Rossi ble i 1983 dømt for overlagt drap, og har tilbrakt de siste 20 årene på dødscelle i Arizona - bokstavelig talt i påvente av døden.

Dette er verken en bok om en manns forbrytelser eller noe forsøk på renvaskelse: Det er en rystende førstehåndsberetning om det brutale livet i amerikanske dødsceller. Rossi viser hvordan regler styrer selv de minste detaljer i livene til de innsatte. Han skildrer endeløse dager i lenkegjenger under brennende ørkensol, og dokumenterer et liv preget av matmangel, fravær av medisinsk tilsyn, og et nådeløst maktmisbruk fra fengselsvaktenes side.
Forholdene er faktisk så tøffe at mange av Amerikas 3500 dødsdømte menn og kvinner velger å droppe ankesakene sine, i håp om en tidlig død.

For Rossi selv blir det viktigste spørsmålet:
Er det riktig at en fange skal gjennomgå årevis med fysisk og psykologisk tortur før en eventuell henrettelse?

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2005

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted USA

Omtalt person Richard Michael Rossi

Rossi skriver ikke særlig godt, men boken utgjør like fullt et sjeldent innblikk i en fengslet forbryters hverdag. Hverdagen til de på dødscellene beskrives på nøkternt vis. Her finnes det minimalt med syting, og boken er tydelig utarbeidet for å opplyse om de begredelige forholdene de innsatte lever under. Forfatteren døde dessverre av naturlige årsaker i fengselet etter at boken ble utgitt, men bidro til et viktig informasjonsarbeid i samarbeid med Amnesty i sine siste år. Denne boken er det mest håndfaste resultatet på det.

• "Tilfellet Thomas Quick - en seriemorder blir skapt" av Hannes Råstam
  • "Fjodor M. Dostojevskij" av Peter Normann Waage
  • "Da terroren rammet Norge - 189 minutter som rystet verden" av Kjetil Stormark
  • "Ondskapens filosofi" av Lars Fr.H. Svendsen
  • "Skjønne tapere" av Leonard Cohen
  • "Kunsten å lese tanker - hvordan du forstår og påvirker andre uten at de merker det" av Henrik Fexeus
  • "Prosessen mot Hamsun" av Thorkild Hansen
  • "Genesis" av Bernard Beckett
  • "Jeg drepte Hitler" av John Arne Sæterøy
  • "Om tyranni - tjue ting vi kan lære av det tjuende århundre" av Timothy Snyder
  • "Født sånn eller blitt sånn? - utro kvinner, sjalu menn og hvorfor oppdragelse ikke virker" av Harald Eia
  • "Jeg elsker deg og jeg finner deg uansett" av Jon Gangdal