Genesis

av (forfatter) og Bjarte Bjørkum (oversetter).

Cappelen Damm 2009 Innbundet

Det går mot slutten av det 21. århundret. Øyrepublikken lever i isolasjon fra resten av verden, som har gått til grunne som følge av grådighet, klimaendringer, krigsherjinger og pest. Innbyggerne i Republikken blir gentestet og tildelt passende samfunnsoppgaver. Alt er under kontroll helt til Adam Forde redder en jente opp fra sjøen. Flere år senere skal Anaximander ha eksamen om livet til legenden Adam Forde som levde fra 2058 til 2077. I løpet av de fem timene oppdager Anaximander at den historien hun har lært ikke er hele sannheten, og at Republikken skjuler en grusom hemmelighet.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788202291587

EAN 9788202291587

Genre Science fiction

Jeg har to, ikke likevektige oppfatninger om Bernard Becketts kritikerroste og filosofisk anlagte bok:

På den ene siden er jeg betatt av historien som blir fortalt i løpet av bokas hundre og trettifem sider, imponert over måten han har konstruert historien på og bestilte et eksemplar umiddelbart etter at den lånte kopien ble returnert til lokalbiblioteket.

På den andre siden har jeg sterke motforestillinger mot det moralske universet han tegner opp, men jeg kan ikke si hva det er jeg misliker uten å spoile boka.

Kort sagt handler boka om ei jente som går opp til en prøve og forsvare sin tese om Adam Forde, en helt, legende og kanskje også en skurk, som var sentral i et av de mest minneverdige hendelsene i republikken Anaximander bor i.

Både republikken og grunnideene samfunnet er strukturert på, låner ikke overraskende veldig fra antikkens Athen. I starten var jeg redd for at dette skulle gjøre boka pretensiøs og kjedelig. Det er den ikke.

Filosofien er avvæpnende tilgjengelig, mysteriet rundt Adam Forde er gripende, det samme er kjærlighetshistorien på tampen og "sjakkampen" mellom Forde og en annen spesiell karakter.

Hvis du leter etter en liten og tankevekkende bok, anbefales denne varmt.

Fantasi er et uekte barn av tid og uvitenhet.

Og når begynte det periodiske system å danne grunnlag for diskriminering?

"Alle" lager julekalender. På Sølvberget plukket vi 2015 ut korte bøker og filmer - kortere enn 150 sider eller 90 minutter spilletid for filmene. (Folk har det for travelt til å lese mursteiner før jul, var tanken vår). Denne listen inneholder bøkene vi valgte ut.

Leste bøker :)

• "Kjedebrev" av Hiroshi Ishizaki