Mat og vin

mat til vin og vin til mat

av (forfatter), Toralf Bølgen (forfatter), Øivind Hånes (forfatter) og Mats Widén (illustratør).

Gyldendal fakta 2001 Innbundet

Forfatterne har forsøkt å ta for seg alle de viktigste grunntyper av råvarer. De kommer med konkrete forslag til hvilke viner som kan serveres til dem, og ikke minst hvorfor ting passer sammen. Denne boka er både en reiseskildring, en oppskriftsbank og en porsjon vinlære. Det handler om å finne matens og vinens karakter, for deretter å finne koblinger mellom sammenfallende elementer. Med register.

100 oppskrifter med vinforslag og alt du behøver å vite for å kombinere mat og vin. Mat & Vin byr på 100 av Trond Mois beste oppskrifter, mens Toralf Bølgen deler av sin vinkunnskap og foreslår hva du skal drikke til de forskjellige rettene.I tillegg inneholder Mat & Vin to engasjerende reiseskildringer om fem nordmenn og to svensker som reiser til de to viktigste matlandene i Europa, Frankrike og Italia.Bølgen&moi er et begrep i restaurantverden. Toralf Bølgen er en av Norges fremste vineksperter, forfatter av Historien om Cognac ,Calvados og Armagnac. heldige giftermål og verdens beste brennevinshus. Trond Moi har flere ganger vært kåret til årets beste kokk, forfatter av Smak og Himmelsk.Mats Widén er fotograf, matentusiast og forfatter Øyvind Hånes har skrevet teksten.

Forlag Gyldendal fakta

• "Mat og vin i utsøkt harmoni" av Gastronomisk Institutt
  • "Mine beste sider" av Andreas Viestad
  • "Bagatelle - Hellstrøms siste måltid" av Eyvind Hellstrøm
  • "Vårt norske kjøkken" av Kjell E. Innli
  • "Bagateller for lisvnytere - vin og mat i magisk kombinasjon" av Eyvind Hellstrøm
  • "Vin" av André Dominé