Fisk og vin

av (forfatter), Toralf Bølgen (forfatter), Øivind Hånes (medforfatter) og Mats Widén (illustratør).

Gyldendal 2006 Innbundet

Boken inneholder 200 oppskrifter på fisk- og skalldyrretter, tradisjonelle så vel som eksotiske. Alle oppskriftene får følge av vinforslag. Boken har oppskrifter på retter av forskjellige typer fisk og skalldyr, sushi, supper, småretter, salater, krafter, sauser og brød. Har register.

Dette er sjømatens ABC, fra abbor til ål. En perfekt gavebok!

.«Finnes det en mer takknemlig oppgave enn å lage en kokebok om fisk og skall.dyr? Det må i så fall være å skulle velge ut de vinene som passer best til disse fantastiske råvarene. For smaken av fersk fisk og skalldyr er et sant eventyr.»
Fisk & Vin inneholder 200 oppskrifter på tradisjonelle retter så vel som eksotiske. Etter en generell innføring om fisk, skalldyr og vin, og en gjennomgang av de tre «store» hvitvinsdruene, får du vinforslag til hver rett. Du får råd om hvilke viner som passer sammen med akkurat de råvarene og det tilbehøret du har valgt.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205361966

EAN 9788205361966

Boken ropte til meg fra en salgsdisk, og nå som den er lest er jeg veldig fornøyd. Det er et stort utvalgt av retter og for meg som er usikker på fisk, men i og for seg ok på kjøkkenet har den korrekt detaljeringsnivå. Fint inndelt er den også. Jeg er dog ikke stø nok i vin enda til å kunne finne vinen selv - men jeg må presisere at det ikke er boken sin feil men leseren.

• "Mat og vin - mat til vin og vin til mat" av Trond Moi
  • "Mat og drikke" av Tom Victor Gausdal