Mat er makt

myter og muligheter i matens storpolitikk

Aschehoug 2011 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

I boka går forfatteren i rette med det han kaller matmytene, og undersøker for eksempel om det stemmer at kortreist mat er mer miljøvennlig enn langreist. Han tar leseren med på en reise i matens storpolitikk, fra åkeren på hjemstedet Hadeland, videre til Iowa, USA, Kenya, Cape Town, Berlin og New York.

Vi snakker stadig mer om matens storpolitikk. Men mye av matpraten er myter. For det stemmer faktisk ikke at kortreist mat nødvendigvis er mer miljøvennlig enn langreist, at det er for lite mat i verden, og at rike land må sende mer mat til fattige for å løse sultproblemene. Hvordan har disse matmytene oppstått, og hva er konsekvensene? Hvordan kan vi få debattene over i konstruktiv nytenkning? Et gjennombrudd i maktkampen om matens storpolitikk vil gi positive ringvirkninger for klima, inntekter til fattige land, arbeiderrettigheter, sikkerhet - og for folk flests mulighet til å leve det gode liv.

ISBN13 9788203292521

EAN 9788203292521

"Å tenke seg at nyhetene gir et nøyaktig speilbilde av virkeligheten, er som å spise menykortet i stedet for middagen," har den svenske forskeren Per Gunnar Holmlöv elegant formulert.

[...] det er vanskelig å stille kritiske spørsmål til den gode vilje [...]

Forsøk på å holde oversikt over leseåret 2012

Utstilling laget på jobben.

• "Mellom bakkar og kjøttberg - oppskrift på en ny matpolitikk" av Espen Løkeland-Stai
  • "Sannheten på bordet - det du ikke får vite om maten din" av Niels Christian Geelmuyden
  • "Den hemmelige kokken - noen har jukset med maten din" av Mats-Eric Nilsson
  • "Homo deus - en kort historie om i morgen" av Yuval Noah Harari