Mari Boine

fly med meg!

Kagge 2012 Innbundet

Hva er det med Mari Boine? Hun fenger lyttere fra alle landets - og verdens - hjørner med sin stemme, uansett om det er joik eller andre rytmer som kommer ut. Hun har fornyet og modernisert den samiske musikken ved å oppta elementer fra både jazz, rock og folkemusikk. Boine vokste opp i et strengt læstadiansk hjem hvor joiken var bannlyst og de gamle fortellingene hadde liten plass. Etter hvert vokste trangen til å både bli kjent med sin egen musikkarv og filosofien bak den og å uttrykke seg musikalsk. Hun ville gjøre opprør mot undertrykkelse og den altoverskyggende fornorskingspolitikken, et opprør som i stor grad har preget Boines liv og kunst. I denne boka får vi høre om det å bli mor, om kjærlighet og svik, drama og tragedie, om å bli musiker og verdenskjent kunstner og om hvordan hun har kommet dit hun er i dag. Forfatteren er frilansjournalisten Per Lars Tonstad, som ble kjent med Mari Boine under studiene ved lærerhøgskolen i Alta på 1980-tallet.

Forlag Kagge

Omtalt person Mari Boine

Biografien om Mari Boine gir ikke bare et innblikk i denne unike artistens oppvekst og utvikling, men også en rystende beskrivelse av staten Norges behandling av samene opp gjennom historien. Anbefales!

Boka har stått i bokhylla i flere måneder. Med skam å melde trodde jeg den var litt tung og kjedelig, selv om jeg liker musikken til Mari Boine. Men der tok jeg feil! Boka er lærerik, interessant, underholdende og rørende. En fantastisk bok om en like fantastisk artist. Anbefales!

Så mycket som jag inte visste innan jag läste den här boken! Har googlat en hel del under läsetiden och lärt mig en massa nya saker om kvener, skoltsamer och svedjefinnar samt lyssnat på Mari via youtube. Härligt! Det som gör mig lite sur är att personen som läste in boken inte talade samiska (!) och därför hoppade över alla samiska textpartier..... Dååååligt!

En klok person hadde påpekt at da den hvite mann kom til Afrika, hadde den hvite mann Bibelen og afrikaneren landet. Etter kort tid hadde den hvite mann landet og afrikaneren Bibelen.

Koloniseringen av samenes land var langt mindre brutal enn det som hadde skjedd i Afrika. Den hvite manns himmel var blitt den svarte manns helvete.

En liste over bøker jeg ønsker å lese dette året...

• "Millennium, Stieg og jeg" av Eva Gabrielsson
  • "Fem kvinner, tre menn og en datter skriver om Vigdis Hjorth" av Eva Grøner
  • "Formødrenes stemmer - kvinneliv rundt stemmeretten" av Audgunn Oltedal
  • "Hva ville Gerhardsen gjort? - veien videre for Arbeiderpartiet" av Mímir Kristjánsson
  • "Aldri gi opp - hvordan skape gode vaner som varer" av Peder Kjøs
  • "All min forakt - en kjærlighets historie" av Berit Hedemann
  • "Hjertet mitt har ikke demens" av Audun Myskja
  • "Men størst av alt er begjæret - kjøttets higen i liv og litteratur" av Sissel Gran
  • "Jon Michelet - en folkets helt" av Mímir Kristjánsson
  • "Harjeet - roman" av Romeo Gill