Hjertet mitt har ikke demens

Cappelen Damm 2013 Innbundet

Audun Myskja forteller hva vi kan gjøre for å skape glede, tro og håp hos en person med demens, og hva vi gjør hvis personen er engstelig, deprimert eller urolig. Boka inneholder en rekke praktiske eksempler på hvordan vi kan kommunisere med den som er rammet.

Mange vet lite om demens, og temaet er fremdeles til dels tabu- og skambelagt både hos de rammede selv og hos pårørende. I boka får vi mer kunnskap om hva sykdommen innebærer, og hva en person med demens trenger. Forfatteren skriver om ulike typer demens, hvordan verden ser ut for den syke, hva vi kan gjøre for å hjelpe, og hvilken behandling som er tilgjengelig. Han skriver også varmt og nært om hvordan vi kan kommunisere med den syke gjennom musikk og andre følelsesmessige uttrykk. For hjertet husker det hodet glemmer!

Forfatteren henvender seg først og fremst til pårørende, men boka er svært nyttig og relevant også for helsepersonell.

Audun Myskja er spesialist i allmennmedisin og har tatt doktorgrad i musikkterapi som støttebehandling i eldreomsorgen. Han har ledet en rekke prosjekter for å heve kvaliteten i behandling av demens, med vekt på personens egenverd og egne ressurser.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788202421908

EAN 9788202421908

• "Husmorboka - et gjensyn med Norges glemte arbeidsplass" av Iris Furu
  • "Historien om Maria - en bok om å gi barn og ungdom mental styrke" av Christine Otterstad
  • "Mer enn mat - din vei til god helse og trivselsvekt" av Audun Myskja
  • "For deg, for deg alene - roman" av Line Nyborg
  • "Kunsten å dø - livet før og etter døden i et nytt lys" av Audun Myskja
  • "Jeg skal til Katnosa i kveld - fortellinger" av Jan Wiese
  • "Juleroser 2016" av Herborg Kråkevik
  • "Juleroser" av Herborg Kråkevik
  • "Alene naken - hvorfor er vi redd for å være oss selv?" av Tormod Huseby
  • "Jeg skulle ha sagt jeg elsker deg - 12 samtaler om kjærlighet, lengsel og anger ved livets slutt" av Audun Myskja
  • "I morgen forsvinner jeg litt til - roman" av Laila Sognnæs Østhagen
  • "En oversikt over forsvunne ektemenn" av Natasha Solomons