Formødrenes stemmer

kvinneliv rundt stemmeretten

av (redaktør) og Arnhild Skre (redaktør).

Pax 2013 Innbundet

Denne boka er skapt av nysgjerrighet. Hvordan utviklet kvinner seg i et samfunn der de ikke hadde stemmerett? Og hvordan valgte våre formødre da alle norske kvinner for første gang kunne stemme ved stortingsvalg? I flere år har forfatterne vært på jakt etter drømmene, verdiene og erfaringene som la grunnlaget for våre formødres valg i livet og politikken. Her er ti portretter av vanlige norske kvinner som levde da full kvinnestemmerett ble innført. Deres livshistorier inneholder kjent strev for å finne sin plass på jorda. Men også uventede ambisjoner, interessekamp, konflikter, skilsmisser, barn som måtte skjules, lange reiser og andre overraskelser. Disse livshistoriene er rammet inn av fagartikler om kvinners levekår og muligheter i årene rundt 1913, og om kvinners politiske adferd og påvirkning i årene etterpå.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1900-1914

• "Stavanger bys historie - bind 2" av Ole Kallelid
  • "Fredrikke Marie Qvam - rabaldermenneske og strateg" av Magnhild Folkvord
  • "Komlelandet - ei reise i raspeballen sitt kokevatn" av Kjartan Brügger Bjånesøy
  • "Betzy Kjelsberg - feminist og brubyggjar" av Magnhild Folkvord
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Om vi heftes underveis - krigsseilerne og deres familier" av Kristine S. Henningsen
  • "Bålet - roman" av Pål Gerhard Olsen
  • "Endetid" av Ole Kristian Ellingsen