Formødrenes stemmer

kvinneliv rundt stemmeretten

av (redaktør) og Arnhild Skre (redaktør).

Pax forlag 2013 Innbundet

Denne boka er skapt av nysgjerrighet. Hvordan utviklet kvinner seg i et samfunn der de ikke hadde stemmerett? Og hvordan valgte våre formødre da alle norske kvinner for første gang kunne stemme ved stortingsvalg? I flere år har forfatterne vært på jakt etter drømmene, verdiene og erfaringene som la grunnlaget for våre formødres valg i livet og politikken. Her er ti portretter av vanlige norske kvinner som levde da full kvinnestemmerett ble innført. Deres livshistorier inneholder kjent strev for å finne sin plass på jorda. Men også uventede ambisjoner, interessekamp, konflikter, skilsmisser, barn som måtte skjules, lange reiser og andre overraskelser. Disse livshistoriene er rammet inn av fagartikler om kvinners levekår og muligheter i årene rundt 1913, og om kvinners politiske adferd og påvirkning i årene etterpå.

Forlag Pax forlag

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted Norge

• "Fredrikke Marie Qvam - rabaldermenneske og strateg" av Magnhild Folkvord
  • "Fernanda Nissen - kjærlighet og arbeid" av Mari Jonassen
  • "Jenna - dokumentarroman" av Lise Galaasen
  • "Dødens seilas - Scandinavian Star og gåtene" av Kjell Ola Dahl
  • "Henriette Schønberg Erken - en norgeshistorie sett fra kjøkkenbenken" av Maria Berg Reinertsen
  • "Hemmeligheten - slik lever du godt - lenge" av Wasim Zahid
  • "Betzy - fortellingen om en norsk foregangskvinne" av Frid Ingulstad
  • "Jul i Norge - gamle og nye tradisjoner" av Ørnulf Hodne
  • "Min historie" av Frid Ingulstad
  • "Brev til en datter - alt du bør vite fordi du er jente" av Kristin M. Hauge
  • "Med livet som innsats - historien om en redningsaksjon på Utøya 22. juli 2011" av Bjørn Juvet
  • "Liljekonvall er hvit som snø" av Maria Lang