Mannen i Montgomery Street

portrett av en norsk emigrant

Oktober 2012 Heftet

Boka forteller om den norske emigranten Peder Sather. Den beskriver hvordan han reiste fra Hedmark til New York og slo seg opp som bankmann, og om hvordan han var med på å grunnlegge universitetet Berkeley i California.

Under et opphold i Berkeley i California, fikk Karin Sveen vite at den norske emigranten Peder Sather hadde vært med på å grunnlegge det verdenskjente universitetet der. Men det viste seg at det var vanskelig, nærmest umulig, å finne informasjon om ham og hans historie. Gjennom en svært omfattende research har Sveen avdekket det fascinerende og innholdsrike livsløpet til en ung mann som kom fra Hedmark til New York, der han raskt slo seg opp som bankmann og ble nær venn med bl.a. Anthony Drexel, av mange regnet som grunnleggeren av Wall Street. Sveen er velformulert, levendegjørende og assosierende, der hun beveger seg mellom faktaopplysninger og fortelling på flere nivåer.

Forlag Oktober

Serie Oktober pocket

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted Norge USA

Omtalt person Peder Sather

En fabelaktig bok! Karin Sveen har et språk som bare må nytes, i munnfuller eller i et overdådig ordmåltid som varer i timevis. Selv om jeg ikke er spesielt interessert verken i grunnleggeren av Berkeley eller i Peder Sather som person, blir jeg sugd inn i hennes univers og må lese videre om hvordan det går med ham. Her finnes ikke direkte tale, kun fortelling – en berettelse på nesten 300 sider som evner å fenge selv uten replikker av noe slag. Det er forbilledlig. Jeg bøyer meg i støvet. Jeg gleder meg allerede til neste bok fra hennes hånd.

• "Fortellingen om sju bål - roman" av Johan B. Mjønes
  • "En bokhandlers dagbok" av Shaun Bythell