Arkitekt

noveller

Aschehoug 2013 Innbundet

På mesterlig vis undersøker Merethe Lindstrøm det som står på spill i møtet mellom mennesker. Nordisk Råds litteraturprisvinneren er klar med en ny novellesamling.
Novellene i "Arkitekt" sirkler inn det innerste, det såreste, i enkeltmenneskets tilværelse. Personene vi møter, er i utgangspunktet utsatte, ensomme individer, men i møtet med andre blir ensomheten akutt. De strever med å finne feste, de har ikke noen å lene seg mot. I disse novellene skaper bygninger og rom rammer om tilværelsen, de kan avgrense, åpne opp eller sperre inne. Vi vet ingenting sikkert, i det gåtefulle ligger mulighetene, svarene må vi utlede selv, og som leser aner vi noe gjenkjennbart eller noe som potensielt kan få betydning for vårt eget liv.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788203355066

EAN 9788203355066

Novellene i denne boka utgjør seks selvstendige historier, men har likevel mye til felles. Fokuset er gjerne på parforhold i en ømtålig fase. Skildringen preges av psykologisk innsikt og alvor med utgangspunkt i de kvinnelige hovedpersonene. Av og til går tanke og tale om hverandre som en sammenhengende strøm uten bruk av anførselstegn.

Boktittelen Arkitekt henspiller ikke på overskriften på noen bestemt novelle, men i én av dem får vi vite at det gjelder et spill som er populært blant ungdomskoleelever. På den annen side legger Lindstrøm stor vekt på omgivelsene der handlingen utfolder seg. Det kan dreie om en campinghytte, et sommerhus, en omsorgsbolig eller et par isolerte våningshus på landsbygda der hovedpersonene har tatt midlertidig opphold. Hvert hus er med på å prege, til og med forsterke, dramaet i den enkelte historie.

Bare vi kommer ut av tunnelen, sa jeg.
Men da vi var gjennom kjentes det som å komme ut et helt annet sted, vi kjørte rett inn i regnet, tunnelen en tom vene bak oss, den tunge himmelen foran.

Barnet på skuldrene hans, foruroligende høyt oppe, en silhuett mot himmelen, et vakkert monster, et fabeldyr, eller en gud ridende på et menneske.

Eg er redd for å døy med uleste bøker på hylla; det kunne eg ikkje levd med, sjølv ikkje somedaude. Her er ei oversikt over det som blei lest i 2015.

Sortert etter rekkefølgjen dei blei lese

• "Vinterhest - noveller" av Merethe Lindstrøm
  • "Den som skriver" av Odd W. Surén