Mandarinene

De norske bokklubbene 1986 Innbundet

Handlingen i denne romanen foregår i Paris, de første etterkrigsårene. Anne Dubreuilh er psykolog. Hennes mann Robert fører an i kretsen rundt et tidsskrift. Forfatteren og kvinnebedåreren Henri er gift med Paula, som har oppgitt sin sangkarriere til fordel for kjærligheten. I dette miljøet føres diskusjoner om politikk og etikk, journalistikk, frihet og livsutfoldelse.

Forlag De norske bokklubbene

Utgivelsesår 1986

Genre Klassisk litteratur

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Frankrike

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 1987

En normal tilværelse - hva er vel mer meningsløst? Med alle de tingene man må la være å tenke på for å komme seg gjennom dagen uten å gå fra forstanden, alle minnene man må skyve bort, alle de sannhetene man må lukke øynene for.

Livet lar seg ikke dele i småstykker, du må ta hele stasen, alt eller intet - det er bare det at du ikke har tid til å få med deg alt, det er det som er ulykken.

Nei, denne krigen hadde ikke vært forgjeves; menneskene har forstått hvilke pris man må betale for resignasjon og egoisme, de vil ta hånd om sin skjebne, de vil bringe freden til seier, og erobre frihet og lykke verden over. Det var klart, det var visst, det var sunn fornuft: menneskeheten kan ikke ville noe annet enn fred, frihet og lykke, og hva kan forhindre den i å gjøre det den vil? Den er alene om å herske på jorden.

Han strøk meg over håret og hvisket ømme ord, han satte en gammel kobberring på fingeren min; jeg så på ringen og lyttet til de uvanlige ordene; under kinnet mitt følte jeg et ukjent hjerte slå med velkjente slag. Det ble ikke krevet noe av meg, det var nok at jeg var som jeg var, og en manns begjær forvandlet meg til det rene under. Det var så skjønt at om solen hadde stanset midt på himmelen ville jeg ha latt evigheten gå sin gang uten å merke det.

Jeg måtte tenke på disse folkeslagene der man fra femårsalderen av lærer guttene å stikke forgiftede torner i levende kjøtt; her hos oss må man også, for å bli anerkjent som voksen, være i stand til å drepe og pine og lide vondt. Man pålegger pikene forbud og guttene krav; begge deler er like skadelige.

"spiselige" titler.

• "Amerika fra dag til dag" av Simone de Beauvoir