Machine

av (forfatter) og John Erik Frydenlund (oversetter).

Tiden 2007 Innbundet

Boka er ei historie om alt, og tar utgangspunkt i ei dråpe olje som var en del av hjertet til en hest som levde for 55 millioner år siden. I vår tid blir den raffinert til bensin, forbrent og forvandlet til gass. Samtidig forteller boka historia om Djamolidine/Jimmy og Clarissa. Deres skjebner krysser den lille dråpa på en måte som får store konsekvenser for dem begge.

En fantastisk historie om alle tings sammenheng Machine er historien om en dråpe olje, som engang var en del av hjertet i brystet på en liten hest fra urtiden. Senere blir den raffinert til bensin, forbrent i en bilmotor og forvandlet til gass. Samtidig fortelles historien om Djamolidine/Jimmy og Clarissa, to mennesker, hvis skjebner i sentrale øyeblikk krysser den lille dråpen med olje.Peter Adolphsen er en enestående forfatter i nordisk sammenheng. Hans Små historier (1999 og 2000), og romanen Brummstein (2003, norsk utg. 2004) har etablert ham som en forteller som ser verden med et helt annet blikk enn de fleste andre. Olje vil aldri være det samme etter å ha lest Machine. Eller som anmelderen i Berlingske Tidene sier om Machine, .hele verden på 72 sider. Peter Adolphsen forteller en freidig og fantastisk historie om alle tings sammenheng...Peter Adolphsen er Formel 1..Thomas Bredsdorff, Politiken

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2007

ISBN13 9788205365858

EAN 9788205365858

Omtalt sted USA

Makt er en persons eller institusjons evne til å påvirke andre for å nå sine egne mål. Det innebærer to ting: Vilje, og evne, til å utøve makten. Om nødvendig med vold.

Men fysisk makt utøves kun i sjeldne tilfeller, ettersom en underforstått trussel, paret med en entydig rollefordeling som henholdsvis sterk og svak part, vanligvis får den svake til å bøye av på forhånd, ofte uten at de impliserte selv oppfatter hva som skjer.

Maktspill er gjengs omgangsform mellom stater så vel som mennesker, og utgjør følgelig limet som gjør at relasjoner mellom forskjellige størrelser kan opprettholdes - et slags eksistensialistisk bindevev.

Makt opptrer i politiske, økonomiske, sosiologiske, psykologiske, og i en rekke andre sammenhenger, og tendensen til at det oppstår systemer hvorigjennom makten kan utøves, finnes overalt. Jo mer makt, desto mer komplekse systemer.

The wind turns pages
In the book one of us left
On the gardenchair

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo

• "Blodmeridianen, eller Aftenrøden i vest" av Cormac McCarthy
  • "Rødt og svart - historie fra det nittende århundre" av Stendhal
  • "Fedra" av Jean Racine
  • "De grunnleggende bestanddeler" av Michel Houellebecq
  • "Vernon God Little - en komedie i dødens nærvær fra det 21. århundre" av D.B.C. Pierre
  • "Roskilde" av Linn Strømsborg
  • "Latours katalog - roman" av Nikolaj Frobenius