Brummstein

av (forfatter) og Trude Marstein (oversetter).

Tiden 2004 Innbundet

Joseph Siedler er overbevist om at det finnes et underjordisk folk i store huler under fjellene i Sveits. Men når han får anledning til å stige ned i den store grotten Hölloch, finner han noe ganske annet; en hel fjellvegg som vibrerer og brummer. Han hugger ut en liten bit, som også vibrerer, og tar den med opp til overflaten. Fra steinen blir hugget ut i 1906 er den deltaker i store historiske prosesser og i de menneskeliv som blir påvirket av dem. Til slutt ender den opp som en del av et kunstverk.

Forunderlig dansk bok om det europeiske mysterium Peter Adolphsens Brummstein er en forunderlig bok. Over snaue 70 sider forteller den en historie som godt kunne ha strukket seg over 800. Gjennom en liten brummende stein blir det tjuende århundre i Europa vist frem, en liten brummende stein som fra 1906 til 1999 får prege en rekke ulike menneskeskjebner.Joseph Siedler er en hobbygeolog som i 1906 får tilgang til dryppsteinhulen "Hölloch" i Sveits. Langt ned under jorden hører han en merkelig lyd. Han går mot kilden, og finner en hel fjellvegg som vibrerer og gir fra seg en syngende lyd. Idet han legger øret inntil veggen er lyden så sterk at han blir midlertidig døv. Han bestemmer seg for å undersøke nærmere hva slags stein dette er, hugger ut en liten bit av den, og tar den med opp til overflaten. Joseph sender den til en vitenskapsmann som heller ikke skjønner hvilken bergart han har foran seg. Steinen forblir en gåte. Og slik begynner den lille vibrerende steines reise gjennom århundret.Peter Adolphsen er ganske alene i Norden med denne type litteratur. Han markerte seg sterkt med de to samlingene Små historier og Små historier 2, som begge fikk en vist renomé, også i Norge. Med Brummstein har han bekreftet sin posisjon som en av de mest interessante og kresne danske forfatterne. Det er klart det er lett å se inspirasjonen fra klassiske modernister som Borges og Kafka i de tre bøkene hans, men han klarer på mange måter å fornye dette stoffet, reaktualisere det, vise oss at den allegoriske måten å fortelle på, som Borges og Kafka er så kjent for, fortsatt kan skape stor litteratur. Brummstein er på mange måter en blanding av vitenskapelig avhandling, eventyr og idéroman. Den er sjelden ambisiøs i sitt spenn, til tross for dens beskjedne omfang. Oversatt av Trude Marstein

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2004

Omtalt tid 1900-tallet

Omtalt sted Europa

Her er alleboktitlene nevnt i boka Livet! Litteraturen! av Tor Eystein Øverås.

Bøker jeg ikke finner på Bokelskere:

• En glänta i skogen (2004) av Ola Larsmo
  • Djävulssonaten (2007) av Ola Larsmo