Lollipop-skoene

av (forfatter) og Pernille Rygg (oversetter).

Gyldendal 2008 Innbundet

Vianne bor nå i Paris sammen med døtrene Anouc og Rosetta der hun driver et konfektmakeri på Montmartre. Når den vakre, forførende og djevelske Zozie dukker opp i nabolaget i ført røde lollipop-sko, blir disse to raskt venner. Men vennskapet er ikke hva det ser ut til å være, og Vianne innhentes av fortiden. Hun får valget om å flykte eller ta opp kampen mot Zozie for å vinne tilbake Anouk og sin store kjærlighet. Dette er oppfølgeren til Chocolat/Bittersøt sjokolade.

Den etterlengtede oppfølgeren til bok- og filmsuksessen Sjokolade. Like dramatisk, like forførende .; like magisk. Dette er historien om to hekser .; en god og en ond. Den gode heksen, som kaller seg Yanne Charbonneau, driver et konfektmakeri på Montmartre. Hun har to barn som hun elsker over alt: Annie og Rosette. Hun har en leilighet over den lille butikken, en jobb og gode naboer som kjenner henne som en hyggelig, men privat, ung enke. Det er også en mann i livet hennes, godhjertede Thierry, som tar vare på Yanne og barna. Men noe er ikke som det skal være. Yanne og eldstedatteren Annie lever på en løgn. Deres egentlige navn er Vianne og Anouc Rocher, de er på flukt og de skjuler mørke hemmeligheter. Når djevelske, hensynsløse og forførende Zozie de L'Alba dukker opp, med de røde lollipop-skoene, blir de innhentet av fortiden. Zozie er den onde heksen i dette eventyret, og snart begynner vinden å ule .; et varsel om at det er på tide å bryte opp igjen og søke en ny havn. Men denne gangen vil ikke Vianne la seg jage. En siste gang må hun sette alt på spill, møte sine innerste redsler og kalle på de magiske kreftene for å bekjempe selveste Ondskapen. Joanne Harris (f. 1964) har skrevet ti romaner og to kokebøker. Hun er mest kjent for sin internasjonale bestselger Sjokolade (filmatisert i 2000 med Juliette Binoche i hovedrollen). Lollipop-skoeneer den frittstående fortsettelsen. Joanne Harris bor i Yorkshire med sin mann og datter.«Dette er Harris' beste roman til dags dato.» Financial Times Magazine

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205377950

EAN 9788205377950

Serie Chocolat (2)

Genre Magisk-realistisk litteratur

Omtalt sted Paris

Dette er oppfølgeren til "Bittersøt sjokolade". Vi møter igjen Vianne og døtrene Anouk og Rosette. De har bosatt seg i Paris; nærmere bestemt Montmartre. Der driver de et lite chocolaterie, men særlig vellykket er det ikke. Vianne som nå kaller seg Yanne, lager ikke lenger sin egen sjokolade, og lever på en måte i et vakuum. Anouk, nå Annie er livredd for at de igjen skal måtte dra i hui og hast, og øyner en sjanse for at livet kan endre seg. Endringen heter Zozie, og hun kommer inn i livene deres som en stormvind, men kan de stole på henne?

Boken er full av magi, hjemmelaget sjokolade, kjærlighet og svik. En fullverdig oppfølger!

Children are knives, my mother once said. They don’t mean to, but they cut. And yet we cling to them, don’t we, we clasp them until the blood flows.

Everything comes home, my mother used to say; every word spoken, every shadow cast, every footprint in the sand. It can't be helped; it's part of what makes us who we are.

Her samlar eg dei bøkene eg har i bokhylla mi. På denne måten kan eg sjølv få oversikt over kva eg har lese og kva som bør lesast før eg tar av hos bokhandlaren. Pensumbøkene tar eg ikkje med;)

• "En smak av vin" av Joanne Harris
  • "Kjærlighetens klovner" av Joanne Harris