Alle sommerens dager

av (forfatter) og Ragnhild Eikli (oversetter).

Pax 2013 Innbundet

Det er 1956 og sommer når faren til Swan, den kjekke og velmenende metodistpresten Samuel Lake, blir stemt vekk av menigheten sin og står uten jobb. Uten penger og andre muligheter må Samuel ta med seg familien og flytte inn hos svigerfamilien i Arkansas. Swan og brødrene trives som plommen i egget med det frie livet på landet, men når Swan blir venner med den forslåtte nabogutten Blade og bestemmer seg for å ta ham under sine vinger, begynner idyllen å slå sprekker. Faren til Blade har ikke tenkt til å la noen slippe unna ustraffet. Og den modige guttejenta Swan blir satt på sitt livs prøve. Jenny Wingfield har skrevet en usedvanlig medrivende roman i samme tradisjon som Stekte grønne tomater. Boken er breddfull av herlige karakterer og frodige miljøskildringer.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2013

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Arkansas

Litt tung til å begynne med. Mange folk å forholde seg til. Amerikansk stil på landsbygda. Men den ble veldig spennende etterhvert. Tror den hadde vært bra som film!

Og slik har det vært siden den dagen og fram til i dag. Ikke akkurat likt, men alltid i forandring. Og det er helt fint, for når én del av en større ting forandrer seg, så forandrer alle de andre delene seg også, og da varer det ikke lenge før det er en helt annen historie.

Bøker som beveger - spiller på noen strenger langt der inne. Godt og vondt samtidig. Love it!

Varme, gode historier der handlingen er lagt til andre land. Dette er bøker med karakterer som er lette å like, og som har et godt og fargerikt språk. De handler ofte om mennesker som må takle vanskelige skjebner, men har samtidig en lett tone.

• "En dame med sykkel i Kashgar" av Suzanne Joinson
  • "Fjellkvinnen - en roman" av Eowyn Ivey