Lese eller fiske?

23 lette fortellinger fra hele verden

lettlest

av (forfatter) og Benedicte Hambro (forfatter).

Ganesa forl. 2008 Innbundet

Denne boka inneholder 23 historier hentet fra boka "Livet er som et banantre", skrevet om til lett-lest fortellinger. Boka inneholder også forslag til hvordan fortellingene kan brukes i blant annet bryllup, dåp og konfirmasjoner. Dette er en tilrettelagt bok med enkel tekst.

Vi forteller historier til hverandre hele tiden. Vi forteller om mennesker og om ting vi har opplevd. Men det blir ofte litt skummelt når vi skal fortelle en historie som vi har lest. De som sliter med lesing har ofte en ekstra utfordring her. Forfatterne har derfor valgt 23 fortellinger fra sin bok "Livet er som et banantre" og skrevet dem om til lettlest-fortellinger. Boka inneholder et kort kapittel med tips til taler i dåp, konfirmasjon og bryllup. Det er fortellerduoens fjerde bok om fortellerkunsten og med fortellinger for barn og voksne og for alle livssituasjoner. Hilde har også debutert som barnebokforfatter, "Onkel Jarles himmelske frokoster". Støttet av Leser søker bok.

Forlag Ganesa forl.

Utgivelsesår 2008

Tildelt litteraturpris Ordknappen 2008

Livet er fult av store ting for dem som evner å omgås de små ting fortrolig.

Vi leter etter: Bøker som utelukker overdreven benyttelse av avansert vokabular og innfløkte setningsstrukturer som i gal kontekst reduserer leserens evne til å følge med i historien.

Vi i Leser søker bok jobber nå med å lage en liste over de 100 beste overkommelige bøkene på norsk. Målet er å gi leseuvante en god inngangsport til litteraturen med gode og overkommelige bøker. Med dette ønsker vi å gi nye lesere gode litteraturopplevelser som åpner opp for videre lesing. Har du forslag til bøker tas det imot med stor takk. Vi vil gjerne også ha innspill på lista slik den er i dag.

Lista inneholder skjønnlitteratur, faglitteratur, tegneserier og bøker for de som er nye i Norge.

Her er noen kriterier for bøkene vi leter etter:

1. Korte setninger.

2. Korte bøker.

3. Ord de fleste kjenner til.

4. Behagelig grafisk oppsett – passe stor skrift, nok luft

5. Korte kapitler og avsnitt.

Lettleste bøker

• "Hva er vitsen? - morsomme historier og vitser" av Benedicte Hambro