Sitronlimonaden

av (forfatter) og Helena Ohlsson (illustratør).

Magikon forlag 2010 Innbundet

Nasir synes mamma lager deilig sitronlimonade, helt til læreren sier at det ikke er lov til å ha med saft og alt blir dumt på skolen. Nå synes han mamma er dum, som ikke forstår hvordan reglene er i Norge. Hun vil at han skal lære seg arabisk også, men ordene bare krøller seg på papiret. Så reiser de på besøk til familien i Syria, og Nasir oppdager at han er både syrisk og norsk.

Nasir og moren hans har flyttet til Norge fra Syria. Nasir ønsker å bli akseptert på skolen, men føler seg ofte dum og annerledes. Noe av dette skyldes morens manglende detaljkunnskap om hva som passer seg på skolen og i sønnens omgangskrets.?? Et sentralt tema i boka er hvordan det kan være vanskelig for innvandrerbarn å vokse opp i to kulturer samtidig. Men dette er også en bok om den gode kjærligheten mellom mor og sønn, og om et barns forhold til venner - noe som gjør den relevant for alle, uavhengig av etnisk tilhørighet.

Forlag Magikon forlag

Omtalt sted Norge Syria

Forstår godt hvorfor boken er sett på med litt kritiske øyne. Men jeg synes den er ett godt bidrag inn i denne debatten om hvor en hører til, og det å bli satt og sette seg i båser.

Bøker til barn og ungdom med kulturmøte som tema

• "Opp i røyk - spenning" av Roger Granelli
  • "Den krokete kanalen" av Max Estes
  • "Olene i den nye genseren" av Oliver Jeffers
  • "Åh nei, Fido!" av Chris Haughton
  • "Hva er vitsen? - morsomme historier og vitser" av Benedicte Hambro
  • "Alt kan fikses - over 150 tips og råd om enkle reparasjoner i hverdagen" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Sindre og kråka" av Erlend E. Mo
  • "Årstidene" av Blexbolex