Hannu, Hannu

Aschehoug 2006 Innbundet

Romanen handler om to brødre. Lillebroren, som forteller historien, ser voldsomt opp til eldstebroren, Hannu. Men samtidig undrer han seg. For Hannu forsvinner ut i skogen hver dag, og blir lenge borte. Noen dager kommer han ikke hjem i det hele tatt. Lillebroren lurer på hva han holder på med. I løpet av sommeren skjer det ting som får alvorlige følger for dem begge.

Hannu, Hannu er en usedvanlig gripende historie om to brødre, et mørke og en sommer som forandrer alt.
Geir Gulliksen er først og fremst kjent som lyriker, men har også skrevet bøker i flere andre sjangre. Hannu, Hannu er hans andre bok for barn og ungdom.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203248689

EAN 9788203248689

KJÆRE SKRIVEBOK, skrev jeg. JEG SKULLE ØNSKE JEG HADDE VINGER PÅ RYGGEN. Det hadde jeg aldri tenkt på før, men nå hadde jeg skrevet det, og jeg tenkte at det var sant. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde vinger på ryggen.

Vi leter etter: Bøker som utelukker overdreven benyttelse av avansert vokabular og innfløkte setningsstrukturer som i gal kontekst reduserer leserens evne til å følge med i historien.

Vi i Leser søker bok jobber nå med å lage en liste over de 100 beste overkommelige bøkene på norsk. Målet er å gi leseuvante en god inngangsport til litteraturen med gode og overkommelige bøker. Med dette ønsker vi å gi nye lesere gode litteraturopplevelser som åpner opp for videre lesing. Har du forslag til bøker tas det imot med stor takk. Vi vil gjerne også ha innspill på lista slik den er i dag.

Lista inneholder skjønnlitteratur, faglitteratur, tegneserier og bøker for de som er nye i Norge.

Her er noen kriterier for bøkene vi leter etter:

1. Korte setninger.

2. Korte bøker.

3. Ord de fleste kjenner til.

4. Behagelig grafisk oppsett – passe stor skrift, nok luft

5. Korte kapitler og avsnitt.

• "Kva hender i romanen?" av Ingrid Z. Aanestad
  • "Vinterindianere" av Anne Gjeitanger