Hva er vitsen?

morsomme historier og vitser

av (forfatter) og Hilde Eskild (forfatter).

Ganesa forl. 2010 Innbundet

Denne boken inneholder vitser og morsomme historier som er enkle å gjenfortelle. Boken er tilrettelagt med enkel tekst.

Å fortelle morsomme historier og vitser er populært både i samtaler, på fester og som underholdning. Men det er ikke alltid like lett å finne virkelig gode vitser og huske dem. Vitsebøker er dessuten ofte tettskrevet og inneholder altfor mange vitser. I denne boken blir det gjenfortalt kun vitser og morsomme historier som er lett å gjenfortelle. Boken inneholder også noen vitser som handler om dem forfatterne synes er dummere enn dem selv. Siden Hilde og Benedicte ikke er blonde og yndige, har de valgt å gjøre narr av blondiner. Men vitsene kan like gjerne fortelles om svensker, svigermor eller de som bor i nabobygda. Enkle tekster.

Forlag Ganesa forl.

Genre Humor

Taushet er gull?

Et ektepar hadde problemer. Derfor snakket de ikke sammen. Plutselig oppdaget mannen at han trengte hjelp av kona. Han skulle nå et tidlig fly neste morgen. Mannen ville at hun skulle vekke ham. Men han ville ikke være den første som snakket. Da ville han tape.

Derfor skrev han en lapp til kona: Vekk meg klokka fem i morgen! Han la lappen på hodeputen hennes.

Neste morgen våknet mannen klokka ni. Han hadde mistet flyet. Mannen var rasende og ville skjelle ut kona. Da så han en lapp på nattbordet: Klokka er 05:00. Våkn opp!

Butleren

Et rikt ektepar skulle ut en kveld. De hadde en butler som het James. Fruen i huset bestemte at James kunne få fri. Hun sa til ham at de ble sene, så han kunne bruke kvelden til å slappe av.

Men fruen likte seg ikke i selskapet. Hun dro tidlig hjem uten mannen. Da fruen kom inn i stuen, satt James der. Hun ba ham følge henne til soverommet.

Der lukket og låste hun døren. Hun så på James og smilte mens hun sa:
— James, ta av kjolen min. Så fortsatte hun:
— James, ta av strømpene mine. James adlød uten å si et ord.
— Ta av BH'en og trusene mine.

Nå var stemningen svært spent i soverommet.

James, sa fruen alvorlig. Du får sparken hvis du tar på deg mine klær en gang til.

Det eneste man kan gjøre med gode råd, er å gi dem videre til andre. Selv har man aldri noen nytte av dem.

Bordbønn

En kone inviterte mange gjester til middag. Da de skulle spise, så hun på sin seks år gamle datter og sa: – Vil du lese bordbønn?

Datteren ble flau. Hun vred på seg og sa: – Jeg vet ikke hva jeg skal si!

– Bare si det mamma pleier å si, du, vennen min, sa moren.

Datteren bøyde hodet, foldet hendene og sa: – Herre Gud! Hvorfor har jeg invitert så mange til middag? m

Lettleste bøker

• "Lese eller fiske? - 23 lette fortellinger fra hele verden" av Hilde Eskild