Leopardens dans

Kongo - en reise i et herjet land

av (forfatter) og Bodil Engen (gjendikter).

Aschehoug 2009 Innbundet

Kongo 1997. Forfatteren ankommer landet idet barnesoldatene til Laurent Kabila tar kontrollen over Lumumbashi. Seksten måneder senere prøver opprørere igjen å styrte regimet. Det er det som skjer i mellomtiden som utgjør handlingen i denne fortellingen. Forfatteren gir ordet til dem hun møter, enten hun befinner seg i restene av Mobutus palass, på en elvebåt for å møte overlevende hutu-flyktninger, i rettsalen under sakene mot Kabilas motstandere eller i en av hærens biler på vei til Kinshasa.

Lieve Joris kommer til Kongo idet barnesoldatene til Laurent Désiré Kabila tar kontrollen over Lumumbashi. "Løven" har seiret over Mobutu, "Leoparden". 16 måneder senere er forfatteren fortsatt til stede da "opprørere" igjen prøver å styrte regimet. Det er det som skjer i mellomtiden, vi får høre om i denne gripende fortellingen. Lieve Joris gir ordet til dem hun møter - enten hun befinner seg i restene av Mobutus palass, på en elvebåt som er dratt for å hente horder av hutu-flyktninger eller i rettssalen under sakene mot Kabilas' motstandere. Og litt etter litt bretter det seg ut et bilde av et kaotisk og hjelpeløst land som forfatteren både elsker og stiller store krav til.

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788203211966

EAN 9788203211966

Serie Spor

Omtalt sted Kongo, den demokratiske republikken

I stor grad er mitt utvalg av litteratur basert på forfattere som har fått anerkjennelse for fremragende kvalitet, på sin litterære produksjon. Følgelig er det stort sett utenlandske forfattere, med hederlige norske unntak, som bl.a. Knut Hamsun, som tilhører mine favoritter.

• "Silkeveiens skygge" av Colin Thubron
  • "Etter attentatet" av Yasmina Khadra
  • "Ibenholt" av Ryszard Kapuscinski
  • "Samarkand" av Amin Maalouf
  • "Gebelawis barn" av Naguib Mahfouz
  • "Kong Leopolds arv - en beretning om grådighet, forferdelser og heroisme i det koloniale Afrika" av Adam Hochschild
  • "Uskyldighetens museum" av Orhan Pamuk
  • "Orientalismen - vestlige oppfatninger av Orienten" av Edward W. Said