Reiser med Herodot

av (forfatter) og Ole Michael Selberg (gjendikter).

Aschehoug 2006 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren og journalisten tar oss med på sine tidligste reportasjereiser, blant annet til India og Kina på midten av 1950-tallet. På turene tok han med den greske historikeren Herodots bok, Historie, som siden alltid har fulgt med i bagasjen. På flere av sine reiser, spesielt i Afrika og Asia, krysser han Herodots spor fra antikkens verden.

I denne boken tar den verdenskjente journalisten og forfatteren oss med på sine tidligste reportasjereiser. I midten av 1950-årene ble Kapuscinski sendt som utenrikskorrespondent til blant annet India og Kina. Med på turen tok han den greske historikeren Herodots bok Historie, som han siden alltid har hatt med i bagasjen.
På sine mange reiser, særlig i Afrika og Asia, krysser han Herodots spor fra antikkens verden. Som alltid er Kapuscinski nær både hverdagen og menneskene han treffer. Stadig drar han veksler på Herodots skildringer, og møtet mellom disse to store fortellerne resulterer ofte i en fascinerende dobbelteksponering. Til slutt møtes de da også i Halikarnassos i det sørvestlige Lilleasia, der Herodot ble født i 480 før vår tidsregning.
Reiser med Herodot er en bok for den reise- og kulturinteresserte og for alle som har et forhold til skrivekunst, historie og journalistikk.

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788203209376

EAN 9788203209376

Serie Spor

Denne svært så leseverdige kommentaren til «Historien» av Herodotus er sammenflettet med Kapuscinskis ofte lattervekkende historier fra sine første år som utenrikskorrespondent i Asia og Afrika. Boka har gode refleksjoner om problemene som både en gammel gresk og en moderne polsk journalist treffer på i sine møter med andre kulturer enn sine egne.

• "Atter ein dag - Angola 1975" av Ryszard Kapuscinski
  • "Keisaren - ein diktators fall" av Ryszard Kapuściński
  • "Russland er et annet sted - en kulturhistorisk bruksanvisning" av Peter Normann Waage
  • "Imperiet" av Ryszard Kapuściński
  • "Fotballkrigen - en reportasjereise i Afrika og Latin-Amerika" av Ryszard Kapuściński
  • "Tiltale frafalles" av Claudio Magris
  • "Opp til overflaten" av Veselin Marković
  • "Hotel Nomade - reiser i tid og rom" av Cees Nooteboom
  • "Ibenholt" av Ryszard Kapuscinski
  • "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "En munnfull av Ganges" av Paal Brekke
  • "Volga - en russisk reise" av Geir Pollen