Latteren og døden

av (forfatter) og Hedda Vormeland (oversetter).

Bazar 2014 Innbundet

Humor er å overleve - men hvor langt kan du gå?

Komikeren Ernst Hofman er jøde og blir i februar 1944 arrestert og sendt til Auschwitz. Under transporten møter han en kvinne som synger som en engel. Tanken på å se Helena igjen holder ham i live - og det gjør også hans evne til å få folk til å le. Ernst bruker humor til å holde motet oppe hos sine medfanger. Tyskerne oppdager talentet hans og vil ha ham til å opptre for dem. Han sier nei. Aldri om han vil selge sjelen sin til fienden. Helt til han finner Helena døende, og hans komiske talent er det eneste som kan holde henne i live.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2014

Omtalt tid 1939-1945

Gutt møter jente. Gutt mister jente. Gutt gjør ting han ikke ønsker for å møte jenta igjen. Og mister henne. Vil de treffes igjen?

Latteren og døden er en kjærlighetshistorie med en tysk fangeleir som bakteppe. Boka har noen sterke scener, men boka er ikke for trist eller tunglest. Webeling har klart å skrive lett om et tungt tema. Språket flyter fint. Settingen virker autentisk.

Historien handler om hvordan mennesker kan vise varme, vennlighet og vennskap under umenneskelige forhold. Om hvordan latteren kan få oss til å glemme og kan være et samlende element. Om om Chaplins landstrykerrolle som et universelt komisk symbol. Jeg felt good etter å ha lest boka, så på den måten er det en feel-good roman.

Historien satt også i gang tankeprosesser om hvor ondskapsfulle mennesker kan være mot andre mennesker, og hva vi er villige til å gjøre for kjærligheten

Latteren og døden er utenfor mine faste litterære sjangere, men historien grep meg. Jeg er fornøyd med at jeg tok sjansen og leste denne historien.

Latter i riktig øyeblikk er et bevis på intelligens.

Det er min faste overbevisning at humor dreier seg om halsstarrig å nekte å la tragedien få siste ord.

Jeg lurte på hva som best kunne massere sjelen: musikk eller humor. Det finnes psykiatere som sier at under latterens fortryllelse lever mennesket fullstendig fritt og harmonisk og strålende. En stakket stund blir de mørke, mugnende kroker og sprekker i sjelen luftet ut og renset.

Humor er å slippe unna. Den setningen hadde jeg hørt ofte nok. Jeg lurte på om et menneske kunne unnvike lidelse ved ganske enkelt å gå forbi med en latter. Eller måtte man først gjennom tragedien for å kunne legge elendigheten bak seg? Er det bare da latteren har verdi? Er humor først humor når lidelsen er bearbeidet?

Bedre å bo i et hjørne på taket enn med trettekjær kvinne i felles hus.

• "Tusen dager i fangenskap - et personlig vitnesbyrd fra nazistenes dødsleirer" av Frank Storm Johansen
  • "Fiolinen fra Auschwitz" av Maria Àngels Anglada
  • "Smådjevlane - thriller" av Anne Bergset Oikonomaki
  • "Madalyn - roman" av Michael Köhlmeier
  • "Kjøttfri mandag" av Maj-Britt Aagaard
  • "Den store flukten - historien om andre verdenskrigs dristigste fangeflukt" av Guy Walters
  • "Vi snakkes" av Laurie Frankel
  • "Midt i en rose" av Martin Widmark
  • "Tsarens datter" av Gill Paul
  • "Barneranerne" av Anne-Britt Harsem
  • "Kloke kvinner og troll til menn - mannen som ikke fortjente kona si og alt som hendte etterpå" av Célestine Vaite
  • "Jernrosen" av Peter Temple