Vi snakkes

av (forfatter) og Peter A. Lorentzen (oversetter).

Bazar 2014 Innbundet

Livet og kjærligheten er ikke ment å vare evig. På den annen side: Hvorfor ikke, hvis det er mulig?

Sam jobber i et firma som driver med nettdating, men kommer seg aldri på date selv. Derfor lager han en algoritme som kan finne folks sjelevenner. Slik møter han sitt livs kjærlighet, Meredith. Hun har alt han ser etter i en kvinne, og han er perfekt for henne - det er dømt til å lykkes.

Da Merediths bestemor dør, bruker Sam alle sine datakunnskaper til å lage et program som gjør at man kan kommunisere med de døde. Det er ikke noe hokus pokus. Det er ren, skjær programmering, basert på mailer, chatter og andre elektroniske spor avdøde har etterlatt seg på nettet. Men det som starter som en fiks idé, blir snart en viktigere del av Sams liv enn han noensinne kunne forestilt seg. Før han vet ordet av det, må han ta noen hjerteskjærende valg.

Forlag Bazar

Utgivelsesår 2014

Hva om man kan bruke datateknologi til å gjøre sorgprosessen enklere? Om du hadde muligheten ville du skypet med din avdøde bestemor eller mailet med fetteren din som nettopp døde?

Sam har laget en algoritme som gjør det mulig å maile og ha videosamtaler med avdøde familiemedlemmer og venner. For noen blir det en god opplevelse å se sine kjære igjen. For andre ikke. De avdøde forblir de samme, men de gjenværende endres.
Etter en stund må Sam ta personlige valg i forhold til om hans programmering er en bra ting. Både for han selv og de han ønsker å hjelpe.

Vi snakkes er en roman om kjærlighet, om sorg og om å klare å ta farvel. Boka tar opp temaer som minner, hukommelse og glemsel. For hvor mye av det vi husker er ekte og og hvor mye er pusset på av fantasien ved hver gjennomgang av minnene? Er det best å dra sorgen ut over tid eller bryte alle bånd brått?

Vi snakkes er en historie som stiller spørsmål, en historie som tvang meg til å tenke over en del ting om sorg og savn.

Dette er en kjærlighetsroman som ikke gjorde meg kvalm av kliss og klisjeer.Det hjelper jo at den har en del tekniske og nerdete elementer da.
Den har vittige dialoger og varme mennesker. En roman som virker som et mykt pledd for sjela.
Da boka var avsluttet satt jeg resten av kvelden i telefonen. For å fortelle folk at jeg er glad i dem.

• "Håpefulle hjerte - en Kristian Swane-krim" av Jakob Knudsen
  • "Hekseyngel - Stormen gjenfortalt" av Margaret Atwood