Camp Chippewa

av (forfatter) og John Erik Frydenlund (oversetter).

Pax 2017 Innbundet

En tidlig sommermorgen i 1962 vekker tretten år gamle Nelson som vanlig speiderleiren Camp Chippewa med en hornsalutt. Han er troppens flinkeste og mest flittige deltaker, og en outsider blant de andre guttene. Bare den populære Jonathan og leirleder Wilbur tilbyr ham et slags vennskap. Når Nelson mot slutten av uka får kjennskap til ureglementerte aktiviteter i leiren, må han gjøre et valg: Tie og la leirkameratene slippe unna med det de gjør, eller holde fast ved speideridealet om å gjøre det rette.

Over en periode på nesten seksti år følger vi Nelson, Wilbur, Jonathan og Jonathans familie, gjennom hverdagsliv, krigserfaringer, skuffelser og gleder. Rundt dem endres USA gradvis, til et samfunn der de moralske kodene ser ut til å gå stadig mer i oppløsning. Gang på gang viser det seg at det ikke er lett å velge rett, selv når man ønsker å gjøre det gode.

"Camp Chippewa" er en sterk, sår og uredd roman om forhold mellom mennesker, om fedre og sønner, kjærlighet og vennskap, heltemot og håp.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2017

Omtalt tid 1960-1999 2000-tallet

Omtalt sted Wisconsin

Speiderleiren Camp Chippewa 1962: tretten år gamle Nelson er leirens hornblåser, kalt "Hornet". Han er en outsider, er meget dyktig, og har ingen venner, men i løpet av uka endres livet til Nelson. Leirlederen, Wilbur, gir Nelson mot til å stå opp for seg selv, mens populære Jonathan har mer dulgte hensikter.
Da Nelson får nyss om lysskye aktiviteter i leiren, må han ta et vanskelig valg. Skal han la de andre speiderne slippe unna, eller skal han varsle leirsjefen? Valget han tar skal få uante konsekvenser.

Nok en god bok fra Butler om fedre, sønner, samhold og heltedåder.

• "Vennskap med fugler" av Carrie Tiffany
  • "Knowing me, knowing you, aha - roman" av Brian Finnegan