Kjøttfri mandag

av (forfatter) og Matias Armand Jordal (illustratør).

Kagge 2016 Innbundet

Kjøttelsker Maj-Britt Aagaard oppdaget en hel verden av deilige grønne retter da hun begynte å eksperimentere med kjøttfrie mandager. I denne boken presenterer hun 52 av de aller beste vegetaroppskriftene sine, en ny oppskrift til hver uke hele året igjennom. Maj-Britts mål når hun lager mat hjemme, er at både barn, mann og kokka skal nyte maten, bli gode og mette og glede seg til neste gang retten kommer på menyen.

«Kjøttfri mandag» har blitt et internasjonalt begrep, med mange tilhengere over hele verden. Stadig flere får øynene opp for de utelukkende positive effektene ved å redusere kjøttinntaket; det er gunstig for miljøet, svært fordelaktig for helsa og godt for lommeboka. Men først og fremst smaker det nydelig og åpner døren inn til et skattekammer for matelskere. Oppskriftene er laget med stor kjærlighet til gode råvarer som du finner i vanlige butikker over hele landet. Ta deg en kjøttfri ukedag, du også!

Maj-Britt Aagaard har matbloggen Spiselandslaget, og har vunnet matlagningskonkurranser som Masterchef på TV3 og Skrallerne på Aftenposten-TV. Hun er utdannet litteraturviter, men jobber nå som matskribent, oppskriftsutvikler og matstylist. Hun bor i Gamlebyen i Oslo, men som halvt dansk finner hun også inspirasjon i Danmark, på slektsgården i Skjåk, på kysten av Italia - ja, fra hele verden! Ingen matkultur går under hennes matlidenskapelige radar.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2016

For de som vil ha inspirasjon til å levere grønnere i kosten. Her er en liste over vegetar og vegan kokebøker

• "Kosekokeboka - fra tacofredag til frokostfryd og søndagssteik" av Maj-Britt Aagaard
  • "Verdens beste familiekokebok - sunt, kjapt & godt" av Kjartan Skjelde
  • "Fuglefryd - hvordan skape kvitrende hager og balkonger" av Anne Havåg Holter-Hovind
  • "Slikkepott - mine beste kakeoppskrifter" av Lise Finckenhagen
  • "Grønn bonanza - potetpizza, sommerruller og blomkålwings" av Mia Frogner
  • "Sykt enkelt" av Mari Hult
  • "Plantelykke - stell og innred med grønne planter" av Anders Røyneberg
  • "Sannheten om mat - mat mot sykdom, mat som gir overskudd, en slankekur som virker" av Audun Myskja
  • "Trines mat 2 - middagene, menyene, baksten" av Trine Sandberg
  • "Aldri gi opp - hvordan skape gode vaner som varer" av Peder Kjøs
  • "Fleur - [flø:r]" av Marit Tusvik
  • "Tarmens medisin - 6 smarte trinn til sunn tarm, friskere kropp og klart hode" av Berit Nordstrand