La oss aldri glemme hvor godt det kan være å leve

Flamme forlag 2018 Innbundet

Sarah Zahids debutsamling handler om unge, norsk-pakistanske Sarah fra Holmlia og Bjørndal. Dikt fra familieliv og oppvekst. Dikt om skole og ferie. Og et gryende voksenliv. Dikt fra forstadsgater og sentrumsgater. Populærkultur og nasjonalkultur. Om normer og frihet og tilhørighet.

Det er mer som skiller oss ad enn holder oss sammen, er det generelle inntrykket verdens nyhetsbilde gir oss borgere om dagen. Sarah Zahid er en aldri så liten motvekt. Heldigvis. Men uten at diktene hennes blir naive. Heller blir de mangfoldige og grunnleggende demokratiske.

Forlag Flamme forlag

Serie (344)

Kjempefin diktsamling om norsk-pakistanske Sarah fra Holmlia. Mest av alt handler det om å være ung. Her er minner fra oppveksten, drømmer om fremtiden, hverdagen på godt og vondt. Jeg kunne egentlig tenke meg å lese en hel roman om Sarah fra Holmlia, for jeg følte stemningen og karakterene var så levende og interessante! Men diktformen er knallgod. Med få ord fanger hun stemninger, følelser, lager fargerike bilder og får frem interessante originale formuleringer som jeg får lyst å sitere. Sarah Zahid føyer seg i rekken av en fin gjeng unge kvinnelige poeter som klarer å treffe meg med lyrikk. Kanskje det er at de klarer å fange essensen av å leve i 2019?! Andre jeg har liker godt er Ida Lorien Ringdal, Ingvild Lothe og Kjersti Wøien Håland for å nevne noen. Gleder meg til neste diktbok fra Zahid!

Skjønnlitteratur. Utvalg fra www.lesersokerbok.no, med denne begrunnelsen:

"Bøkene er valgt ut på grunn av leservennlighet og litterær kvalitet. De har godt språk. Fortellinger som engasjerer og trekker leseren med seg. Skrifttypen er tydelig og lesbar, oppsettet er ryddig og det er luft mellom linjene. Flere av bøkene har flotte og inspirerende illustrasjoner."

Poesi fra unge kvinnelige stemmer.

• "Melanin hvitere enn blekemiddel - dikt" av Sumaya Jirde Ali
  • "Bare de levende trenger å bli husket - roman" av Hilde Lindset