Kunsten å skrive godt

Kagge 2009 Innbundet

Boken gir en innføring i hvordan man kan bli bedre til å uttrykke seg skriftlig. Forfatteren tar blant annet for seg tegnsetting og ordvalg, setningsbygning og sammenskriving, metaforer og språklige virkemidler, sjangerbevissthet og stilnivåer, nyanser og klisjeer, og hvordan du bygger opp en tekst.

Dette er den ideelle boka for alle som vil bli bedre til å uttrykke seg skriftlig, skrevet av en av Norges mest språkbevisste journalister. Kommunikasjon er viktig, enten det gjelder et avisinnlegg, en hovedoppgave, en rapport, et essay, en fortelling, en blogg, en tale eller et brev/e-post. Per Egil Hegge gir deg en innføring i alt fra tegnsetting og ordvalg, setningsbygning og sammenskriving, metaforer og språklige virkemidler, sjangerbevissthet og stilnivåer til nyanser og klisjeer og mye, mye mer. Alt krydret med morsomme eksempler.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2009

Nå skal man ikke være spesielt skarp eller snartenkt for å innvende at de færreste er enige om hva som er god litteratur. Men det hjelper godt hvis man passer på å lese bøker om emner man selv er interessert i, enten det er skjønnlitteratur, fagprosa eller underholdningslitteratur. Stoffet bør helst være velskrevet - og etter hvert blir det lettere og lettere å se hva som ikke oppfyller dette kravet.

I kortversjon: Les - og skriv!

Imidlertid bør ingen regne med noe jubelbrus fra norskfilologene sine rekker hvis man sier at det er svært mange stilistiske grunner til å styre unna garpegenitiven. Jubel og applaus er sjeldne fenomener der i gården, like sjeldne som solformørkelser, og for øvrig omtrent like be- og opplysende.

Har begynt å legge merke til alle bøker med ordene "kunsten å ..." i tittelen og har oppdaget at det er forbløffende mange av dem, så derfor samler jeg dem i ei lita lista! Bare på gøy. Mp også innrømme at jeg har til gode å lese de fleste av disse

• "Sofa til salgs hos dame som er myk å ligge på - og andre språksalater vi tråkker i" av Per Egil Hegge
  • "How NOT to Write a Novel - 200 Mistakes to Avoid at All Costs If You Ever Want to Get Published" av Howard Mittelmark
  • "Når du gjør som jeg vil - en bok om påvirkning" av Henrik Fexeus
  • "Se på meg" av Logan Belle
  • "Kleskoden - den nakne sannheten om mote" av Mari Grinde Arntzen
  • "Ridende rytter til hest - finurligheter og annen språklig moro i aviser og presse - og litt ellers" av Per Egil Hegge
  • "Perler for svin og 555 andre norske idiomer" av Per Egil Hegge
  • "Bedre hukommelse - best of memo" av Oddbjørn By
  • "Small talk - hvordan snakke om det meste med de fleste" av Thomas Leikvoll
  • "Typisk norsk å være uhøflig? - innvandrere har ordet" av Reidun Aambø
  • "Heng ham ikke vent til jeg kommer - en morsom bok om norsk språk og tegnsetting" av Per Egil Hegge
  • "Mot til å skrive - 100 råd til deg som vil skrive skjønnlitterært" av Berit Hoff