Small talk

hvordan snakke om det meste med de fleste

av (forfatter), Selveste Erling Arvola (forfatter) og Erlend Askhov (illustratør).

Cappelen Damm 2012 Innbundet

Boken gir en enkel og oversiktlig innføring i småpratens hemmeligheter, med konkrete eksempler tilpasset ulike sosiale sammenhenger. Her kan du bl.a. lese om kroppsspråk, aktiv lytting, samtaleemner, skikk og bruk, jobbintervju og sjekking. Har litteraturliste.

ISBN13 9788202355173

EAN 9788202355173

I en undersøkelse om sosial angst i New York Times i 1984, viste det seg at det man fryktet mest var følgende:

1. Å gå inn i et rom fullt av fremmede mennesker.
  2. Å tale offentlig.
  3. Døden.

Poenget med å holde i gang en samtale er ikke å dekke flest mulig temaer, men å finne enkelttemaer som dere begge har gjensidig glede av.

Å holde en samtale levende og vital er ikke vanskelig om man konsentrerer seg om noen få kjernepunkter:

1! Sørg for at samtalen går begge veier. 2! Still oppfølgingsspørsmål. 3! Vis engasjement både for det du snakker om og det din samtalepartner forteller. 4! By på deg selv. 5! Prøv å finne temaer som du og din samtalepartner oppriktig syntes er interessante. 6! Ikke vær redd for å bruke tid på de <<store>> temaene i ditt og samtalepartnerens liv, når samtalen har kommet godt i gang.

• "Fiskekokeboka" av Tom Victor Gausdal
  • "Sterk hjerne med aktiv kropp" av Ole Petter Hjelle
  • "Kunsten å skrive godt" av Per Egil Hegge
  • "Valhall - den samlede sagaen 1" av Peter Madsen
  • "En frosk i fjorden - kunsten å bli norsk" av Lorelou Desjardins
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Muffe 2 - og bakom synger hverdagen" av Arne Garvang
  • "Angst - hva er du redd for? Hvorfor er angsten viktig? Hva kan du gjøre med den?" av Peder Kjøs