Mot til å skrive

100 råd til deg som vil skrive skjønnlitterært

Kolofon 2007 Heftet

Boken gir deg råd og tips til å skrive skjønnlitteratur. Forfatteren gir blant annet råd til hvordan man skal komme i gang, hvordan bygge opp en tekst, og teknikker som gir en spennende historie.

Har du lyst til å skrive skjønnlitterært? Da er denne boken noe for deg. I hundre små kapitler blir nettopp du utfordret til å skrive. Du får personlige refleksjoner rundt det å skape, du får råd om hvordan du kommer i gang og om hvordan du bryter med skrivevegring. Du lærer også noe om selve håndverket. Hvordan bygger du opp en spennende tekst? Hvordan skape personer vi elsker og hvordan skape personer vi elsker å hate? Hvordan skildre erotikk som en thriller? Hva kjennetegner god stil? Og hva med å beskrive den livsviktige motivasjonen og de vanskelige følelsene? Skriver du tåketekster? Bør du planlegge? Vil du lære teknikker som hjelper deg til å skape spennende dialoger? Hva gjør du hvis du blir refusert? Visste du at forlagene refuserte nobelprisvinnere som Hemingway, Steinbeck og Faulkner? Les om å skriving som en utholdenhetssport. Les om skrivning som din mest trofaste elsker. Denne boken kommer til å inspirere deg.

Forlag Kolofon

Utgivelsesår 2007

Tittelen på boken er treffende. Mot er en viktig grunn til å komme i gang med å skrive, og ikke minst til å fortsette, når selvtilliten får seg en knekk. Boken er informativ, inspirerende, lettlest, underholdende, tidvis morsom, men tar fremfor alt forfatterkallet eller forfatterdrømmen på alvor.

"Det er tre regler for å skrive en roman", sier Somerseth Maugham. "Det er bare det at ingen kjenner dem".

Uansett hvilke stimuli som passer for deg, bør du sørge for å få regelmessig påfyll av dem. Ved å behandle deg selv som en viktig person som fortjener å pleies med oppmerksomhet og omsorg, dyrker du også forfatteren i deg.

Hvis du skal fremme sterke meninger i en litterær tekst, bør du med andre ord også prøve å skildre deres motsetning. Derved unngår du at det du skriver blir propaganda.

De fleste av oss har et hemmelig ønske om å være profeter.

Overlat til leseren din å finne meningen med det du skriver.

• "Skriveboka" av Lasse Ekholm
  • "Slik skriver du noveller" av Guttorm Nilsen
  • "Om å skrive skjønnlitteratur - ei handbok i skrivekunst" av Finn Øglænd
  • "Jung for begynnere" av Maggie Hyde
  • "Wittgenstein for begynnere" av John Heaton
  • "Sånt som skjer : noveller ; Gjennom glass" av Laila Stien
  • "Naturdagbok fra året 1906 av en engelsk dame - i ord og tegning gav Edith Holden uttrykk for sine opplevelser av det engelske landskapet gjennom fire årstider" av Edith Holden
  • "Livet! Litteraturen! - 56 forsøk og forslag" av Tor Eystein Øverås
  • "I skyggen av små menn midt på dagen - roman" av Hans Petter Blad