Jeg blir borte i mørket

jakten på golden state-morderen

av (forfatter) og Rune R. Moen (oversetter).

Press 2019 Innbundet

Den sanne historien om den ukjente seriemorderen som terroriserte California på 1970- og 1980- tallet - og om journalisten Michelle McNamara som tre tiår senere til slutt var med på å løse saken om Golden State-morderen. Jeg blir borte i mørket er en av de mest omtalte true crime-bøkene noensinne - og et ekte, rystende mesterverk i sjangeren. I mer enn ti år ble California på 1970- og 1980-tallet terrorisert av en ukjent massemorder. Først over femti forskjellige tilfeller av innbrudd og voldtekt i området rundt Sacramento. Så beveget gjerningsmannen seg sørover: Mellom 1979 og 1986 begikk han minst ti sadistiske drap langs sørkysten av California. Morderen brøt seg inn hos intetanende familier, voldtok og torturerte folk i hjemmene deres, tilsynelatende uten å etterlate seg spor.

Tre tiår senere tok journalisten Michelle McNamara opp jakten på den ukjente drapsmannen. Forfatteren gransket gamle politirapporter og gulnede aviser, intervjuet ofre og vitner, forfulgte spor og tips rundt om i Californias forsteder. Sannheten kunne ikke lenger vente. Jeg blir borte i mørket er true crime-mesterverket McNamara var i ferd med å avslutte da hun døde i 2016. Boka er et unikt tidsbilde fra den amerikanske vestkysten - og en original og skremmende skildring av en utspekulert drapsmann og lidelsene han etterlot seg. Men den er også et portrett av en kvinnes besettelse, og hennes ubønnhørlige jakt på sannheten. Etter McNamaras død ble boka fullført på grunnlag av forfatterens notater. To måneder etter at Jeg blir borte i mørket ble utgitt i februar 2018, offentliggjorde politiet i California at de hadde identifisert Golden Statemorderen: en pensjonert politimann bosatt i Sacramento, ved navn Joseph James DeAngelo. Michelle McNamara hadde endelig oppnådd det hun kjempet for.

Forlag Press

Utgivelsesår 2019

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1980-1989

Omtalt sted California

Omtalt person Michelle McNamara

En interessant og spennende bok om den ukjente seriemorderen i California på 1970- og 1980-tallet. Boka er bra bygd opp, og den er lett å lese. Det var veldig interessant å lese om hvordan kriminalitet ble håndtert på denne tiden kontra i dag, og hvordan det påvirket samfunnet og de som jobbet med saken. Anbefales!

Repeterende og langtekkelig. Selve løsningen fikk alt for lite plass og vi fikk vite for lite om gjerningsmannen.

Lovende start, men utover i boken blir det mer og mer tydelig at det er et ufullstendig verk.

En dag snart vil du høre en bil stoppe opp inntil fortauskanten, en motor som skrus av. Du vil høre skritt som kommer mot døren. ..... Det ringer på. Ingen sideporter står åpne. Det er lenge siden du kunne hoppe over et gjerde. Trekk pusten slik du pleier, helt hyper og gispende. Bit tennene sammen. Gå langsomt og forknytt mot ringeklokken som ikke gir seg. Det er slik det ender for deg.

"Men jeg har lært at man må være forsiktig, passe på seg selv. Eller kan det sluke deg". Kan? De siste fire timene hadde vi ikke snakket om noe annet enn EAR-ONS.
Når mannen hennes i middagsselskaper merker hvor hun er på vei, sparker han henne under bordet og hvisker: "Ikke begynn."
En gang brukte jeg en hel ettermiddag på å finne frem til alle detaljer om en spiller på vannpololaget til Rio Americano videregående skole i 1972, fordi det på årbokofotografiet så ut som om han var slank og hadde store leggmuskler (noe som på et tidspunkt var et av de påståtte kjennetegnene til EAR-ONS).
Hun hadde en gang spist middag med en mistenkt og deretter sikret seg vannflasken for å ta DNA-prøver.
I politiets journaler er de mistentes navn ofte oppført med etternavnet først, og da jeg var på mitt dypeste, mest fortumlede nivå, beynte jeg faktisk å se nærmere på en viss "Lary Burg", før øynene og hjernen fikk kontakt igjen og kjente igjen ordet burglary (innbrudd).

Det er det vi gjør. Alle sammen. Vi gir velmente løfter om å passe på andre, som vi ikke alltid kan holde.
Jeg skal passe på deg.
Men så hører du et skrik, og du kommer frem til at det er noen tenåringer som tøyser litt. En ung mann som hopper over et gjerde, tar bare en snarvei. Skuddet klokken tre om natten er en kinaputt eller eksosanlegget på en bil. Du skvetter og setter deg opp i sengen et lite øyeblikk. Det som venter, er det kalde, harde gulvet og en samtale som kanskje ikke fører til noe. Du faller tilbake på den varme puten, og faller i søvn igjen.
Senere blir du vekket av sirener.

Bøker jeg har lest i 2019 som tilhører leseutfordringen.

Har lyst til å lese disse bøkene.

Har lyst til å lese disse bøkene.

• "Julekrim 2020 - 10 krimnoveller" av Unni Lindell
  • "Vulkan - roman" av Zakiya Ajmi
  • "Magisk jul" av Line Therkelsen
  • "Bursdag" av Meredith Russo
  • "Et høyst upassende mord" av Robin Stevens
  • "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "Ingemar Modigs oppvåkning" av Mikael Bergstrand
  • "Mannual - det jeg og andre menn tenker, men ikke sier" av Adam Schjølberg