Skygge i snøen

av (forfatter) og Birgit Owe Svihus (oversetter).

Gursli Berg 2024 Innbundet

Auschwitz julen 1943. En nazidoktor, som samarbeider tett med den beryktede legen Josef Mengele, er funnet død under mystiske omstendigheter. Det er en jødisk gutt som finner liket. Etterforsker Hugo Fischer blir sendt til konsentrasjonsleiren for å undersøke saken. Der møter han en komplisert mordgåte, men også kunnskapen om hva som egentlig foregår bak murene i Auschwitz. Han har hørt rykter om forferdelige ugjerninger, men ingenting kan forberede ham på virkeligheten. Møtet med den jødiske gutten, en tvilling som er øremerket for Mengeles unevnelige eksperimenter, fører til at Hugo Fishcer gjør opprør mot det umenneskelige.

Nå må han bestemme seg for hvem han skal redde. Om han i det hele tatt skal redde noe.

«En utrolig rørende, autentisk og mektig detektivhistorie.»
Kathryn Cheshire, HarperCollins UK

En av de beste thrillerne fra september 2022 -The Times 17/9 2022
En av årets beste historiske romaner - Sunday Times 2/10/2022

Forlag Gursli Berg

Utgivelsesår 2024

Genre Politi og detektiver Krim Historisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Polen

Han røkte en sigarett, helt rolig, uten å bry seg om at filteret var vått, mens han kikket seg rundt som om han stod og beundret det vakreste landskapet man kan tenke seg.

Voigt hadde strengt tatt rett, tenkte Hugo, alt dette hvite fikk Auschwitz til å se ut som en bortgjemt landsby mellom snødekte fjell. Enkelte steder ble skyggene visket ut i lyset fra lyskasterne, andre steder ble mørket mer kompakt og gjorde visse områder i leiren om til en tjæreaktig masse, men stemningen var fortsatt som hentet ut av et eventyr.

Så kikket han opp på Block 10 og lot blikket gli langs de lukkede vinduene og muren som skilte den fra Block 11. Det var noe truende ved disse to tilstøtende bygningene. De lignet harde ansikter, med strenge øyne og hatske munner, og grov og medtatt mursteinshud. De skjulte noe som Voigt enten ikke var i stand til, eller ikke forklare ham. Noe det var best å ikke undersøke. Noe man burde la bli liggende under snøen.

• "Den første dagen" av Abigail Dean
  • "Meredith, alene" av Claire Alexander