Jærtegn

en roman om en forbrytelse

av (forfatter) og Inge Ulrik Gundersen (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Illevarslende forbrytelse setter avtrykk gjennom flere tiår.

En novembernatt i 1994 begynner et hus å brenne i utkanten av den lille byen Marbäck. Politiet er raskt på plass, og unge Louisa blir funnet død. Men det viser seg at hun ble drept allerede før brannen inntraff. Ble den ble påsatt for å skjule forbrytelsen?
En mann dekket av blod blir funnet i skogen. Han blir dømt for drapet på Louisa, men hevder hele tiden sin uskyld. Mannen heter Edvard, og ingenting blir igjen det samme for forbryterens slekt. Elleve år senere dundrer stormen Gudrun inn i historien og virvler opp nye bevis. Kan Edvard være uskyldig, som han hele tiden har hevdet? Er drapsmannen fortsatt på frifot?
Jærtegn er en stemningsfull spenningsroman som beveger seg gjennom flere slektsledd, den handler om sosial stigmatisering, bygdedyret og om hvordan sannheter etablerer seg.

«Faktum er at han skriver bedre enn nesten alle andre. Ikke bare i sjangeren - for der står det ofte bedrøvelig til - men blant yngre forfattere overhodet.» Leif GW Persson
«Christoffer Carlsson [...] er en av de dyktigste og mest effektive svenske krimforfatterne ...» Dagens Nyheter

ISBN13 9788205527805

EAN 9788205527805

Omtalt sted Sverige

Jeg likte godt de to siste delene av denne boken. Den er som en kriminalroman, men også som en fortelling om menneskeskjebner. Så den har en dybde det ikke er vanlig å finne i denne typen bøker. Derfor anbefales den.
Jeg har skrevet noen få ord her: Betraktninger

• "Tiden er en morder" av Michel Bussi
  • "Den fallende detektiven" av Christoffer Carlsson